رابطه عضویت، فعالیت و بهرهگیری مدیران مدارس از شبکههای اجتماعی با خلاقیت و نوآوری سازمانی آنان در دوره متوسطه
الموضوعات : فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتیراحله عموزاده 1 , نادر سلیمانی 2
1 - دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران
2 - دانشیار گروه مدیریت آموزشی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران
الکلمات المفتاحية: خلاقیت, نوآوری سازمانی, اینستاگرام, تلگرام, شبکه اجتماعی, واتساپ, فیسبوک,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه عضویت، فعالیت و بهرهگیری از شبکههای اجتماعی با خلاقیت و نوآوری سازمانی مدیران مدارس متوسطه انجام شد. روش تحقیق توصیفی (همبستگی) بود. جامعه آماری پژوهش کلیه مدیران مدارس مقطع متوسطه شهرستان ورامین به تعداد 121 نفر بودند. حجم نمونه مطابق با جدول کرجسی و مورگان 92 نفر برآورد گردید و به شیوه نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها، از سه پرسشنامه الف) خلاقیت تورنس (1992) ب) پرسشنامه نوآوری سازمانی محقق ساخته برگرفته از پرسشنامه ساعتچی، کامکاری و عسکریان (1389) و ج) پرسشنامه شبکه های اجتماعی محقق ساخته برگرفته از راس و همکاران (2009) استفاده شد. داده های گردآوری شده با بهرهگیری از آزمون خی دو و ضریب همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شدند. نتایج تحقیق نشان داد بین عضویت مدیران مدارس متوسطه در شبکه های اجتماعی و میزان بهرهگیری آنان از سه شبکه اجتماعی پر استفاده نظیر تلگرام، واتساپ و فیسبوک با سطح خلاقیت فردی و نوآوری سازمانی آنان رابطه معنادار وجود دارد. در واقع مدیرانی که در شبکههای اجتماعی (تلگرام، واتساپ و فیسبوک) فعالتر هستند از خلاقیت فردی و نوآوری سازمانی بالاتری برخوردارند.
_||_