اثر بخشی آموزش توجه بر اساس برنامه فلچر در عملکرد خواندن دانش آموزان دختر نارساخوان کلاس سوم
الموضوعات : فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتیرویا چوپان زیده 1 , معصومه پیروز زیجردی 2 , احمد عابدی 3
1 - کارشناسی ارشد روانشناسی و اموزش کودکان استثنایی، دانشگاه اصفهان
2 - کارشناسی ارشد روانشناسی و اموزش کودکان استثنایی، دانشگاه اصفهان
3 - استادیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی ، اصفهان، دانشگاه اصفهان ، دانشکده ی روانشناسی و علوم تربیتی.
الکلمات المفتاحية: نارساخوانی, آمورش توجه, برنامه فلچر, عملکرد خواندن,
ملخص المقالة :
چکیده :هدف از مطالعه حاضر، تعیین اثر بخشی آموزش توجه بر اساس برنامه فلچر بر عملکرد خواندن کودکان نارساخوان دختر کلاس سوم شهر شیراز است. روش این پژوهش تجربی بود. نمونه حاضر در این پژوهش 30 نفر دانش آموزان نارساخوان بودند(15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه کنترل) که به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای از جامعه آماری مدارس منطقه 3 شهر شیراز انتخاب شدند و در پژوهش به کار گرفته شدند. ابزار پژوهش به منظور گردآوری داده شامل مصاحبه بالینی، فهرست نشانگان نارساخوانی، آزمون خواندن کلاس سوم، آزمون هوش ریون بود.آموزش توجه بر روی گروه آزمایش در 12 جلسه ارائه گردید.نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که آموزش توجه بر اساس برنامه فلچر ، عملکرد خواندن دانش آموزان دختر نارساخوان کلاس سوم را به طور معناداری افزایش داد(p≤0/05). در تبیین نتایج می توان گفت از آنجا که کودکان با اختلال خواندن در توجه و تمرکز مشکل دارند آموزش توجه می تواند در کنار مداخلات دیگر آموزشی بر عملکرد خواندن موثر باشد.