الگوی روابط بین راهبردهای مقابله با تعارض و سرمایه اجتماعی با قصد و رفتار تسهیم دانش در بین دبیران متوسطه اول شهر اصفهان
الموضوعات : فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتیفاطمه نیکبخت نصرآبادی 1 , فریبا کریمی 2
1 - کارشناسی ارشد، گروه علوم تربیتی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
2 - دانشیار گروه علوم تربیتی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
الکلمات المفتاحية: تسهیم دانش, سرمایه اجتماعی, راهبردهای مقابله با تعارض, هنجارهای ذهنی,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش، تبیین رابطه راهبردهای مقابله با تعارض و سرمایه اجتماعی با تسهیم دانش بین دبیران متوسطه اول انجام شد. از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش همبستگی می باشد. جامعه آماری را دبیران شهر اصفهان به تعداد2234 نفر تشکیل داد. با استفاده از جدول کرجسی و مورگان (1970) 327 نفر به روش تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه راهبردهای تعارض پوتنام و ویلسون (1994)، سرمایه اجتماعی لی و همکاران (2014) و رفتار تسهیم دانش چناماننی (2006)، قصد تسهیم دانش، هنجارهای ذهنی پیرامون تسهیم دانش و نگرش به تسهیم دانش بوک و همکاران (2005) بود که روایی صوری و محتوایی و روایی سازه آنها تایید و پایایی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 78/0 ، 83/0، 92/0 ، 90/0، 81/0 و87/0 برآورد شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزارهای spss و Amos انجام شد. نتایج نشان داد بین سرمایه اجتماعی و ابعاد آن (شناختی، ساختاری، رابطه ای) با قصد تسهیم دانش رابطه مستقیم وجود داشت. بین استراتژی راهحلگرایی و قصد تسهیم دانش رابطه مستقیم و بین استراتژی عدم مقابله و قصد تسهیم دانش رابطه معکوس وجود داشت (p<0/01). بین استراتژی کنترل و قصد تسهیم دانش رابه معناداری مشاهده نشد. مدل تحلیل مسیر نشان داد راهبردهای مقابله با تعارض، ابعاد سرمایه اجتماعی، نگرش به تسهیم دانش و هنجارهای ذهنی بر قصد تسهیم دانش و قصد تسهیم دانش بر رفتار تسهیم دانش موثر بودند.