تاثیر آموزش مدیریت هیجان بر نگرش های ناکارامد و فرسودگی شغلی معلمان
الموضوعات : فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتیفرانک موسوی 1 , علی ملک زاده 2 , مرزبان ادیب منش 3
1 - دانشیار گروه مدیریت آموزشی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
2 - کارشناسی ارشد گروه مدیریت آموزشی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
3 - استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: مدیریت هیجان, نگرش های ناکارآمد, فرسودگی شغلی , معلمان,
ملخص المقالة :
هدف از پژوهش حاضر تعیین تاثیر آموزش مديريت هيجان بر نگرش هاي ناكارآمد و فرسودگی شغلی معلمان بود. روش پژوهش، نیمه آزمایشی و از نوع پیش آزمون - پس آزمون با گروه گواه است. جامعه آماري كليه معلمان مدارس ابتدایی شهر كرمانشاه در سال 1402 بودند. از بین معلمان مدارس ابتدایی 30 نفر با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس در دو گروه آزمايشي و کنترل (در هر گروه 15 نفر گروه آزمايش و 15 نفر گروه کنترل) انتخاب شدند. اجرای فرایند در هشت جلسه و دوازده ساعت صورت پذیرفت. ابزارهای پژوهش پرسشنامه نگرش هاي ناكارامد یونگ (1990) و فرسودگی شغلی مسلش (1981) بود. نتايج پژوهش نشان دادند آموزش مديريت هيجان با توجه به میانگین نگرش هاي ناكارامد در معلمان گروه آزمایش نسبت به میانگین گروه گواه، موجب كاهش نگرش هاي ناكارآمد گروه آزمایش شده است، همچنین آموزش مديريت هيجان با توجه به میانگین فرسودگی شغلی معلمان گروه آزمایش در پس آزمون نسبت به میانگین زوجين گروه گواه، موجب كاهش فرسودگی شغلی گروه آزمایش شده است.