چالش های کاربست یافته های پژوهشی درآموزش وپرورش استان گلستان
الموضوعات : فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتیمحدثه جوادی فر 1 , نگین جباری 2
1 - کارشناسی ارشد گروه مدیریت آموزشی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران
2 - دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران
الکلمات المفتاحية: استان گلستان, پژوهش, آموزش وپرورش,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف بررسی و شناسایی چالش های کاربست یافته های پژوهشی مرتبط با آموزش وپرورش استان گلستان انجام شد.روش تحقیق کیفی ازنوع تحلیل محتوا بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه مسئولین مرتبط با حوزه پژوهش آموزش وپرورش استان گلستان و پژوهشگرانی که درحوزه آموزش وپرورش کارکرده اند، می باشد. درانتخاب نمونه از روش گلوله برفی استفاده شد و تعداد ۱۰ نفر از مسئولین مرتبط با پژوهش آموزش وپرورش استان انتخاب شدندو مصاحبه های نیمه ساختار یافته و عمیقی با آن ها انجام شده است . دراین پژوهش با هدف اعتباربخشی به فرایند تحقیق و حصول اطمینان از کیفیت داده ها وتفسیرهای صورت گرفته ، ترکیبی ازمعیارهای ارزیابی تحقیقات تفسیری شامل اعتماد پذیری ، انتقال پذیری ، تصدیق پذیری ، راستی ، قابل فهم بودن ، عمومیت وکنترل پذیری مورد استفاده قرار گرفت. نتایج این پژوهش نشان می دهد که چالش های اصلی کاربست یافته های پژوهشی دراستان گلستان دارای چهار بعد اصلی است. این چالش ها به ترتیب اهمیت عبارتند از : 1/کمبود اعتبارات مالی ، کمبود بودجه وامکانات دربعد اقتصادی 2/ کم اهمیت دادن به پژوهش و ضعف فرهنگ سازی در اعتماد به راهگشابودن پژوهش ، نبود صاحب نظران بومی ومتخصص دربعد فرهنگی 3/ سیاست زدگی آموزش وپرورش و برخی خلا های قانونی دربعد قانون وسیاست 4/ مدیریت نا کارآمد حوزه ی پژوهش ، نبود یک نظام اطلاع رسانی منسجم ، نبود برنامه ونگاه بلند مدت به پژوهش ، متمرکز بودن نظام آموزشی در بعد مدیریت و تصمیم گیری
_||_