بررسی علل فاصله بین نسلی و تعارض گفتمان دانشآموزان تهرانی با نظام ارزشی جامعه
الموضوعات : فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتیالهه ایمانی 1 , علیرضا کلدی 2 , باقر ساروخانی 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه جامعه شناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استاد گروه جامعه شناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - استاد گروه جامعه شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: سبک زندگی, فاصله بین نسلی, ارزشهای خانوادگی,
ملخص المقالة :
این پژوهش با هدف بررسی علل فاصله بین نسلی و تعارض گفتمان دانشآموزان با نظام ارزشی جامعه انجام شده است. روش تحقیق به صورت آمیخته است. جامعه آماری، دانشآموزان و والدین متوسطه دوم شهر تهران بود. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 385 نفر تعیین شد. ابزار گردآوری داده ها در بخش کمی پرسشنامه بود. یافته ها نشان میدهد که بین متغیرهای جنسیت، پایه تحصیلی، قومیت، رشته تحصیلی، پایگاه اقتصادی/اجتماعی (22/0)، مصرف فرهنگی (31/0)، مصرف مادی (35/0)، اوقات فراغت (31/0)، میزان استفاده رسانه های جمعی داخلی (36/0)، میزان استفاده از شبکه های مجازی (41/0)، فضای آموزشی (32/0) و ارزشهای خانوادگی (45/0) رابطه مثبت و معنادار است. اما بین متغیرهای اعتقاد دینی (34/0-)، عواطف دینی (26/0-)، مناسک دینی (30/0-) رابطه منفی و معنادار است. بین متغیرهای پایه تحصیلی و رشته تحصیلی با فاصله بین نسلی رابطه معناداری مشاهده نشد تحلیل رگرسیونی دادهها نیز نشان می دهد که متغیرهای مستقل می توانند 423/0 از تغییرات متغیر وابسته را تبیین کنند. نتایج این مطالعه نشان می دهد که دانش-آموزان در جهت هویتیابی و پیوند خود با ارزشهای جامعه با چالشها زیادی روبرو هستند لذا زمانی که نمی توانند با پاسخهای هویتی درخوری جهت تسکین اضطرابات درونی خود روبرو شوند، به تدریج از ارزشهای مسلط فاصله گرفته و با شکاف روبرو می شوند.
_||_