مقایسۀ حافظۀ کاری و انعطافپذیری شناختی دانشآموزان دختر دوزبانۀ عرب – فارسی زبان و یک زبانه
الموضوعات : فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتینیلوفر غلامی پور 1 , نوشیروان خضری مقدم 2 , مسعود فضیلت پور 3
1 - کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر، کرمان، ایران
2 - دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر، کرمان، ایران
3 - دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر، کرمان، ایران
الکلمات المفتاحية: حافظه کاری, دوزبانگی, انعطاف پذیری شناختی,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف بررسی و مقایسۀ حافظة کاری و انعطافپذیری شناختی دانشآموزان یکزبانه و دوزبانۀ عرب - فارسیزبان انجام شد. روش پژوهش از نوع توصیفی بود. جامعۀ پژوهش شامل 473 دانشآموز دختر یکزبانه و دوزبانۀ 10 تا ۱۲ سالۀ شهرستان کنگان در سال تحصیلی 97-96 بودند که از میان آنها 100 دانشآموز که 50 نفر از آنها فارسیزبان و 50 نفر دیگر دو زبانه (عرب – فارسیزبان) بودند، به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده ها از نسخه کامپیوتری آزمون ویسکانسین (گرانت و برگ، 1948) برای اندازه گیری انعطافپذیری شناختی و خرده مقیاس فراخنای ارقام وکسلر چهار (وکسلر، 2003) برای اندازه گیری حافظة کاری استفاده شد. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون تی مستقل تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد که بین دانشآموزان یکزبانه و دوزبانه در حافظۀ کاری و انعطافپذیری شناختی تفاوت معناداری وجود دارد. عملکرد دو زبانهها در هر دو متغیر، بهتر از کودکان یکزبانه بود.
_||_