رابطه سواد اطلاعاتی معلمان با اثربخشی مدارس هوشمند
الموضوعات : فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتیسیده مریم حسینی لرگانی 1 , جمال عبدالملکی 2
1 - مدیر گروه نوآوریهای درسی و آموزشی در موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی
2 - تهران- دانشگاه تهران- دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی- گروه علوم تربیتی
الکلمات المفتاحية: اثربخشی, مدارس هوشمند, سواد اطلاعاتی معلمان,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه سواد اطلاعاتی معلمان با اثربخشی مدارس هوشمند است. جامعه پژوهش کلیه معلمان مدارس هوشمند منطقه 5 شهر تهران شامل 1109 نفر هستند، از این جامعه با روش نمونه گیری تصادفی ساده از طریق جدول کرجسی و مورگان، نمونه ای به حجم 285 نفر انتخاب گردید. روش پژوهش کمی، توصیفی و از نوع مطالعات همبستگی است. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته 24 سوالی سواد اطلاعاتی و 18 سوالی اثربخشی مدرسه استفاده شد. جهت تعیین پایایی و روایی ابزار از تکنیک های آلفای کرونباخ و روایی سازه به روش تحلیل عاملی تائیدی استفاده شد، نتایج بیانگر پایایی (سواد اطلاعاتی 91/0 و اثربخشی مدرسه 93/0) مطلوب ابزار بود. نتایج پژوهش بیانگر آنند که: سواد اطلاعاتی معلمان دارای رابطه مثبت، مستقیم و معنادار با اثربخشی مدارس هوشمند منطقه 5 شهر تهران در سطح آلفای 05/0 است، همچنین سواد اطلاعاتی معلمان اثر مثبت، مستقیم و معنادار بر اثربخشی مدارس هوشمند منطقه 5 شهر تهران در سطح آلفای 05/0دارد.
_||_