تبیین راهبرد های بهبود کیفیت آموزش معماری درجهت ارتقای شایستگی حرفه ای فارغ التحصیلان معماری ایران
الموضوعات : دو فصلنامه فضای زیسترامین رستمی 1 , حسن سجادزاده 2 , سعید حقیقی 3
1 - گروه معماری،واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران
2 - دانشیار شهرسازی، دانشکده هنر و معماری، دانشگاهی بوعلی سینا، همدان، ایران
3 - استادیارگروه معماری، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران
الکلمات المفتاحية: آموزش معماری, شایستگی حرفه ای, راهبرد ها, تحلیل محتوا,
ملخص المقالة :
عمدهترین هدف آموزش معماری، آمادهسازی فراگیران جهت انجام فعالیتهای حرفهای است. یافتن شیوه مناسب آموزش معماری برای حضور در عرصه حرفهای، مهمترین موفقیت سیستم آموزشی بهشمار خواهد آمد. یکی از چالشهای اساسی در حوزه معماری فقدان تناسب میان آموزش با فرآیند جذب و بکارگیری فارغالتحصیلان این رشته در بازارکار میباشد. کمبودهای آموزش در اولین تجربه کاری فارغالتحصیلان معماری بیش از پیش مشهود میگردد. با توجه به اهمیت آموزش و نقش آن در شایستگی حرفهای فارغالتحصیلان معماری و مشاهده وضع موجود آموزش معماری در ایران، مشخص میشود که کشور ایران در این عرصه تا رسیدن به وضعیت قابلقبول فاصله معناداری دارد. بنابراین این سوال پیش خواهد آمد که چه راهبردهایی را میتوان با هدف بهبود کیفیت آموزش معماری در راستای ارتقا شایستگی حرفهای فارغالتحصیلان معماری در ایران تعیین نمود؟ در همین راستا این پژوهش با یک رویکرد کیفی و مصاحبه با 23 نفر از خبرگان معماری، اعضای هیات علمی دانشگاههای تراز اول کشور و برخی از فارغالتحصیلان دانشگاههای مادر و دانشجویان معماری و تحلیل آنها با تکنیک تحلیل محتوا، سعی در شناسایی راهبردهای مورد نظر داشته است. نتایج پژوهش در قالب راهبردها شامل اصلاحات در نحوه ورود به رشته معماری و هدفمند کردن دانشجویان، کاستیهای آموزش و اصلاح سرفصلهای دانشگاهی، انطباق آموزش و اجرا، پررنگ کردن آموزش بخشهای اجرایی معماری، بهبود شرایط زمینهای و ارتقای کیفیت دانشگاهها، بازآفرینی نقش اساتید معماری، اصلاحات بزرگ مقیاس در کاستیهای آموزش و کیفیت بیشتر آموزش معماری، ارتقا مهارتهای فنیوحرفهای و آموزشهای مکمل دانشجویان معماری و اتصال به بازار کار که اجرای آنها نیازمند هماهنگی در تمام سطوح درگیر در آموزش معماری است. پژوهشگران امیدوارند که این پیشنهادات، با همکاری صنعت و دانشگاهها، بتوانند به پیشرفت و بهبود مستمر حوزه معماری و تأمین نیازهای روزافزون جامعه و صنعت معماری کمک کرده و توسعه آموزش معماری و ارتقاء شایستگی فارغ التحصیلان معماری به سطح جدیدی ارتقا یابد.