بررسی و رتبهبندی مهمترین علل تمایل مصرفکنندگان داخلی در انتخاب محصولات جایگزین خارجی
الموضوعات :
1 - استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران (عهدهدار مکاتبات)
2 - کارشناسی ارشد،گروه مدیریت بازرگانی ، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
الکلمات المفتاحية: عوامل گروهی, عوامل فردی, عوامل فرهنگی, قصد خرید مصرفکننده, اثر هالهای,
ملخص المقالة :
این پژوهش با هدف بررسی و رتبه بندی مهم ترین علل تمایل مصرف کنندگان داخلی در انتخاب محصولات جایگزین خارجی انجام گرفته است. مدل مفهومی تحقیق با وارد کردن عوامل مربوط به تولیدکننده و عوامل مربوط به دولت به مدل رفتار خریدار فلیپ کاتلر ایجاد گردید. جامعه آماری خریداران لوازم خانگی با نام تجاری خارجی شهرستان شیراز و نمونه به روش نمونه گیری غیر تصادفی از نوع قضاوتی انتخاب گردید. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری داده ها توصیفی- پیمایشی می باشد. عللی که برای تمایل مصرفکنندگان داخلی در انتخاب محصولات خارجی شناسایی شد شامل عوامل فردی، عوامل گروهی، عوامل مربوط به محصول، عوامل فرهنگی، اثر هاله ای، عوامل مربوط به تولیدکنندگان و عوامل مربوط به دولت است. به منظور تأیید این عوامل، تحلیل عامل تأییدی به کار گرفته شد. از آزمون تی استیودنت جهت آزمون فرضیه ها و از آزمون فریدمن برای رتبهبندی عوامل استفاده شد. بر مبنای نتایج آزمون فرضیه ها، تاثیر عوامل مربوط به تولیدکنندگان و عوامل مربوط به دولت بر تمایل مصرف کنندگان داخلی در انتخاب محصولات جایگزین جایگزین خارجی رد شد و بقیه موارد مورد تأیید قرار گرفت. همچنین عوامل فرهنگی بالاترین و عوامل فردی پایین ترین رتبه را دارا بودند.
_||_