ارائه ی مدل ارزیابی عوامل موفقیت انجمن های خبرگی در شرکت های دانش بنیان
الموضوعات :کیوان شاهقلیان 1 , مجتبی زرآبادی پور 2
1 - استاد یار،دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قزوین،گروه مدیریت صنعتی، قزوین، ایران
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قزوین،گروه مهندسی صنایع، قزوین ، ایران
الکلمات المفتاحية: تصمیم گیری چند معیاره, مدیریت دانش, انجمن های خبرگی, شرکت های دانش بنیان, FAHP,
ملخص المقالة :
در دو دهه اخیر، دانشمندان اذعان داشتند که موفقیت سازمانها به میزان تاکید و توجه آن ها به دانش مرتبط است. در حقیقت، برخورد هوشمندانه با منابع دانش، عاملی مهم و موثر در موفقیت سازمان ها به شمار می رود. این مساله بسیاری از سازمان ها را بر آن داشته تا دانش خود را مدیریت کرده و آن را به بهترین شکل ممکن مورد استفاده قرار دهند. یکی از روش های مهم در مدیریت دانش بکارگیری انجمن های خبرگی می باشد که به گروهی از افراد با منابع و روابط پویا که گردهم جمع میآیند تا دانش را با هدف افزایش یادگیری و ایجاد ارزش مشارکتی به نفع گروه به مشارکت گذاشته و استفاده نمایند، نام برده می شود. شناسایی عوامل کلیدی موفقیت انجمن های خبرگی می تواند به سازمان ها در پیشبرد اهدافشان کمک کند. شناخت این عوامل موفقیت می تواند سازمانها را در نیازسنجی، برنامه ریزی، اجرا و پیاده سازی مدیریت دانش یاری دهد.در این تحقیق بر آن شدیم تا به ارائه ی مدلی جهت ارزیابی عوامل موفقیت انجمن های خبرگی با استفاده از تکنیک تحلیل سلسله مراتبی فازی در شرکت های دانش بنیان گروه مپنا بپردازیم. به عبارت دیگر هدف اصلی تحقیق حاضر شناسایی و اولویت بندی عوامل موفقیت انجمن های خبرگی با استفاده از تکنیک تحلیل سلسله مراتبی فازی در شرکت های دانش بنیان می باشد. پس از بررسی ادبیات موضوع و انجام کار میدانی پانزده عامل در موفقیت انجمن های خبرگی تاثیر گذار بودند که در چهار گروه کلی به این ترتیب رتبه بندی شدند: رتبه اول : عوامل مدیریتی و منابع انسانی، رتبه دوم : عوامل سازمانی، رتبه سوم : عوامل فناوری و تکنولوژیکی و رتبه چهارم : عوامل مالی و اقتصادی .