نقش سبک رهبری خدمتگزار بر خلقوخو و عملکرد کارکنان در خلق شهرت هتلها
الموضوعات :داود کیاکجوری 1 , فرانک پایدار 2 , علیرضا بناگر 3 , فاطمه ساغری 4
1 - دانشیار، گروه مدیریت دولتی، واحد چالوس ، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، مرکز محمودآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، محمود آباد، ایران (عهده دارمکاتبات)
3 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، مرکز محمودآباد، دانشگاه آزاد اسلامی،محمود آباد، ایران
4 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران
الکلمات المفتاحية: عملکرد کارکنان, سبک رهبری, خلق و خوی کارکنان, شهرت هتل,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش سبک رهبری خدمت گزار در خلق شهرت هتل ها با میانجی گری خلق و خو و عملکرد کارکنان بوده است. روش پژوهش توصیفی- همبستگی بوده است. جامعه مورد مطالعه در این پژوهش تعداد 300 نفر از رهبران و کارکنان هتل نارنجستان شهرستان نور بودند که درنهایت، براساس جدول مورگان نمونه ای برابر 169 نفر جهت انجام پژوهش، به روش تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل سه پرسشنامه سبک رهبری خدمت گزار حضرتی با پایایی 86% پرسشنامه ارزیابی عملکرد اچیو با پایایی 86% و شهرت سازمانی فومبران و ونریل با پایایی 85% می باشد که پایایی آن ها براساس ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شده است. به منظور بررسی فرضیات پژوهش از روش معادلات ساختاری و جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزارLISREL استفاده شده است. یافته های حاصل از پژوهش نشان داد که 1. سبک رهبری خدمت گزار بر خلق و خوی کارکنان تأثیر دارد 2. خلق و خوی کارکنان بر عملکرد کارکنان تأثیر دارد 3. عملکرد کارکنان بر خلق شهرت هتل تأثیر دارد 4. خلق و خوی کارکنان بر خلق شهرت هتل ها تأثیر دارد 5. سبک رهبری خدمت گزار بر خلق شهرت هتل ها تأثیر دارند. از نتایج حاصل از پژوهش حاضر، می توان در تدوین راهبردهای رهبری و منابع انسانی استفاده کرد و سازمان های مشابه بالاخص سازمان های خدماتی می توانند با انتخاب سبک رهبری خدمت گزار و تقویت آن بر رفتار و عملکرد کارکنان خود تأثیر گذاشته و درنهایت رفتار کارکنان به عنوان برندی جهت شناساندن سازمان و درنتیجه شهرت سازمان درنظر گرفته شود تا بدین گونه بتوان در دنیای بسیار رقابتی بر رقبا پیشی گرفت و در صنعت ماندگار شد.
_||_