مدل ساختاری اثربخشی سازمانی: ارزیابی اثر مستقیم و غیر مستقیم عوامل سازمانی و مدیریت دانش در شرکت سایپا
الموضوعات :
1 - استادیار دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
2 - کارشناس ارشد مدیریت اجرایی دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین، قزوین، ایران (عهده¬دار مکاتبات)
الکلمات المفتاحية: اثربخشی1, مدیریت دانش2, فرهنگ3, استراتژی4, ساختار5,
ملخص المقالة :
امروزه، یکی از مهم ترین منابع راهبردی در شرکت های خودروسازی، عوامل سازمانی و مدیریت دانش است و پژوهشگران و متخصصان تلاش می کنند دریابند، چگونه با استفاده مؤثر از این منابع باعث اثربخشی بیشتر شرکت ها و مؤسسات شوند تا بتوانند به عنوان مزیت رقابتی از آن استفاده کنند. در این تحقیق مدیریت دانش، نقش میانجیگری را در ارتباط بین عوامل سازمانی (ساختار، فرهنگ، استراتژی) و اثربخشی سازمان که به صورت موردی در شرکت خودروسازی سایپا مورد بحث و بررسی قرار می گیرد، می پردازد. روش پژوهش مورد استفاده در این مقاله توصیفی و از نوع همبستگی است و به طور مشخصی مبتنی بر مدل معادلات ساختاری است. نتایج تحقیق حاکی از آن است که بین ساختار و فرهنگ سازمانی (به جز استراتژی) و مدیریت دانش رابطه معناداری وجود داشت. همچنین، بین عوامل سازمانی (ساختار، فرهنگ ، استراتژی) و اثربخشی سازمانی رابطه معناداری و بین مدیریت دانش و اثربخشی سازمانی رابطه معناداری وجود داشت.