بررسی اثر ابعاد مختلف مدیریت کیفیت جامع بر قابلیت سفارشیسازی انبوه
الموضوعات :
1 - استادیار دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی قزوین، ایران
2 - کارشناس ارشد دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی قزوین، ایران (عهده دار مکاتبات)
الکلمات المفتاحية: سفارشیسازی انبوه, مدیریت کیفیت جامع, کیفیت,
ملخص المقالة :
سفارشیسازی انبوه یکی از موضوعات جدید مورد توجه علوم مدیریت و بازاریابی به شمار میآید، با توجه به اینکه ما در دوره انقلاب مشتری (بهبود مستمر تا سفارشیسازی انبوه) هستیم، در این دوره با توجه به افزایش توقع مشتریان، تولیدکنندگان ملزم شدهاند که محصولات خود را با هزینه کم، کیفیت بالا و تنوع زیاد تولید کنند، از طرفی در سالهای اخیر نظامهای ارتقای مدیریت کیفیت به سرعت متحول شدهاند و هماکنون ارتقای مستمر کیفیت با مدیریت کیفیت جامع، جایگاه مهمی یافتهاست. در این راستا مقاله حاضر به دنبال پاسخگویی به این سوال است که ابعاد مدیریت کیفیت جامع چه تاثیری بر توانایی سفارشیسازی انبوه دارند؟ در این مقاله ضمن تشریح مفاهیم سفارشیسازی انبوه و مدیریت کیفیت جامع، شش بعد مختلف مدیریت کیفیت جامع شناسایی و به کمک نرمافزار لیزرل رابطه ا ین ابعاد با سفارشیسازی انبوه مورد آزمون قرار گرفتهاست. در این راستا مدلی مفهومی ارائه و آزمون شدهاست، و در نهایت نتایج مورد تجزیهوتحلیل قرارگرفته و میزان تاثیر هریک از ابعاد مشخص شد. درواقع، نتایج بهدستآمده از تحقیق در قالب مدل مفهومیِ ارائه شده، رابطه میان ابعاد مدیریت کیفیت جامع و سفارشیسازی انبوه را تایید مینماید.