شناسایی معیارهای تعالی سازمانی در بخش دولتی
الموضوعات :ناصر میرسپاسی 1 , غلام رضا معمارزاده 2 , اکبر عالم تبریز 3
1 - استاد دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
2 - دانشیار دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
3 - دانشیار دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: سازمان دولتی, تعالی, مدل¬های تعالی سازمانی,
ملخص المقالة :
امروزه ترغیب کیفیت در هر دو بخش دولتی و خصوصی امری مهم و ضروری است. بخش خصوصی در مورد به کارگیری الگوها و ابزارهای مدیریتی نسبت به بخش دولتی پیشی گرفته است. بخش دولتی دارای شرایط و ویژگی های خاص خود می باشد، لذا نمی تواند عیناً از مدل های بخش خصوصی بهره مند شود. در کنار ترغیب کیفیت و تعالی، سازمان ها همیشه به دنبال ابزاری هستند تا به وسیله آن میزان تعالی عملکرد خود را اندازه گیری کنند. به همین دلیل به سمت مدل های جامع تعالی حرکت کردند. هدف این مقاله، طراحی مدل تعالی سازمانی و شناسایی ابعاد تعالی در بخش دولتی است تا به وسیله این مدل بتوان میزان بهبود و تعالی عملکرد را در سازمان های بخش دولتی را اندازه گیری کرد. در این مطالعه، با استفاده از رویکرد تحلیل محتوا، به مطالعه متون تخصصی و مدل های مختلف تعالی سازمانی پرداخته و ابعاد تعالی سازمانی در بخش دولتی شناسایی شده است. داده های تحقیق از بخش دولتی و به روش نمونه گیری قضاوتی هدف مند جمع آوری و با استفاده از روش تحلیل عاملی اکتشافی ابعاد اصلی مدل تحلیل و شناسایی شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد مدل تعالی سازمانی در بخش دولتی دارای دو محور اصلی مدیریت منابع سازمانی و مدیریت ارتباط با شهروندان می باشد.