ترسیم و تحلیل نقشه همواژگانی کارآفرینی دیجیتال در دانشگاههای هنر
الموضوعات :اصغر پناهزاده 1 , سهیلا خویشتن دار 2 , فرهاد نژاد حاجی علی ایرانی 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت، واحد قزوین، دانشگاه آزاداسلامی، قزوین، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران (عهده دار مکاتبات)
3 - استادیار ، گروه مدیریت دولتی ، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی،بناب،ایران
الکلمات المفتاحية: کارآفرینی دیجیتال, تحلیل همواژگانی, علمسنجی, خوشهبندی تحقیقات,
ملخص المقالة :
کارآفرینی دیجیتال رویکرد کارآفرینانه متناسب با عصر تحولات دیجیتال است که با سرعت فزایندهای به گفتمان غالب در زمینه کارآفرینی تبدیل شده است. نظر به غنای مطالعات و پیشینه پژوهشی پیرامون کارآفرینی دیجیتال استفاده از روشهای علمسنجی و تحلیل همواژگانی میتواند به ارائه تصویری کامل و فراگیر از این حوزه کمک نماید. بنابراین مطالعه حاضر با هدف ترسیم نقشه همواژگانی کارآفرینی دیجیتال انجام شده است. پژوهش حاضر از نوع کاربردی با رویکرد علم سنجی است که به روش تحلیل همواژگانی به تحلیل دادهها می پردازد. دادهها از پایگاه Science Direct طی سالهای 2015 تا پایان سال 2022 گردآوری شده وبرای ترسیم نقشه هم واژگانی از نرمافزار VOSviewer استفاده شده است. در مجموع 19 کلیدواژه، 4 خوشه و 68 لینک با قدرت ارتباط 152 شناسایی شده است. مفاهیم کارآفرینی دیجیتال، مدیریت دانش، کلان داده، هوش تجاری، مدیریت استراتژیک، یادگیری سازمانی، شبکههای اجتماعی، مزیت رقابتی و بهینهسازی پرکاربردترین واژههای این حوزه هستند. بنا بر این دانشگاههای هنر از طریق نگاهی استراتژیک با استفاده از تحلیل کلان داده و فعالیت در بستر شبکههای اجتماعی زمینه را برای کارآفرینی دیجیتال فراهم کنند. مدیریت دانش در این میان نقشی اساسی ایفا میکند و میتواند مزیت رقابتی دانشگاه را از طریق کارآفرینی دیجیتال تضمین نماید.