کاوش و رتبهبندی پیشایندها و پسایندهای سبک رهبری مشترک در نظام آموزشی
الموضوعات :رضا معروفی 1 , کاوه تیمورنژاد 2 , محمدجواد کاملی 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت دولتی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران.
2 - گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
3 - گروه مدیریت منابعانسانی، دانشکده منابع سازمانی، دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: پیشایندها, پسایندها, سبک رهبری مشترک, نظام آموزشی.,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف کاوش و رتبهبندی پیشایندها و پسایندهای سبک رهبری مشترک در نظام آموزش عالی انجام شده است. این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و از منظر نوع شناسی، یک مطالعه آمیخته اکتشافی با رهیافت استقرایی است. جامعه آماری در بخش کیفی، خبرگان دانشگاهی هستند که با روش هدفمند، 13 نفر انتخاب شدند. جامعه آماری بخش کمی، اساتید و اعضای هیئتعلمی دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان غربی هستند که با راهبرد نمونهگیری در دسترس، 26 نفر تعیین شدند. ابزار گردآوری دادهها در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمی پرسشنامه است. مصاحبهها با روش تحلیل مضمون و نرمافزار Maxqda2020 و پرسشنامهها با روش دلفی فازی و نرمافزار اکسل تحلیل شدند. یافتهها نشان میدهد که پیشایندهای سبک رهبری مشترک شامل 11 مقوله افزایش پیچیدگیهای محیطی، چشمانداز مشترک، تغییرات فناورانه آموزشی، ایجاد دانشگاه تحول ساز، نیاز به انعطافپذیری پویا، توانمندسازی اعضای هیئتعلمی، جمعگرایی تصمیم و کاهش فاصله قدرت، ایده پردازی تیمی، تغییر در ساختار سازمانی، ویژگیهای شخصیتی و ویژگیهای ارتباطی رهبران ساختاردهی است. پسایندهای رهبری مشترک نیز شامل ارتقای مشارکتجویی و مشارکتپذیری، بهبود تصمیمگیری گروهی، افزایش خلاقیت و نوآوری، پاسخگویی و مسئولیتپذیری، دستیابی به دانشگاه کارآفرین، افزایش بهرهوری، برجستگی اعتبار و شهرت دانشگاه، بهبود تعلق و تعهد سازمانی، افزایش اشتیاق شغلی، افزایش رفتارهای شهروندی، ارتقای بهزیستی روانشناختی است. از میان پیشایندها، بالاترین رتبه مربوط به افزایش پیچیدگیهای محیطی و در میان پسایندها نیز بالاترین رتبه مربوط به ارتقای مشارکتجویی و مشارکتپذیری است.