سرمایه گذاری به عنوان هزینه فرصت پیام دهی سود تقسیمی
الموضوعات :امیر محمد زاده 1 , علیرضا یوسف نژاد 2 , محمود نصیری 3
1 - دانشیار،گروه مدیریت، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران (عهدهدار مکاتبات)
2 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
3 - استادیار، گروه مدیریت، دانشگاه بینالمللی امام خمینی، قزوین، ایران
الکلمات المفتاحية: واژههای اصلی: سودتقسیمی, پیام&rlm, دهی سود سهام, فرصت&rlm, های سرمایه&rlm, گذاری,
ملخص المقالة :
چکیده هدف: این مقاله رابطه بین فرصت های سرمایه گذاری و پیام دهی سودآوری آتی سهام را مورد بررسی قرار داده است. روش: جهت بررسی موضوع و آزمون فرضیه های پژوهش از مدل های رگرسیون خطی و از اطلاعات1500 مشاهده شرکت-سال در بازده زمانی 1386 لغایت 1399 شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران استفاده شده است. یافته ها: نتایج نشان می دهد، مدیران شرکت های با فرصت های سرمایه گذاری ضعیف، به جای نگهداری وجه نقد سود را بین سرمایه گذاران تقسیم می کنند.اما در شرکت های دارای فرصت های سرمایه گذاری قوی وجه نقد موجود را در فرصت های سرمایه گذاری با ارزش مثبت سرمایه گذاری کرده و سال بعد برای جلوگیری از تبعات نامطلوب کاهش تقسیم سود برای سهامداران سود بیشتری توزیع می نمایند .همچنین، تغییرات سود تقسیمی در شرکت های با فرصت های سرمایه گذاری قوی و ضعیف امکان پیش بینی تغییرات سود آتی شرکت ها در سالهای آتی فراهم می آورد، اما قدرت قابل ملاحظه ای ندارد. نتیجه گیری: یافته های این مطالعه نشان می دهد تغییرات سود تقسیمی حاوی اطلاعاتی در خصوص میزان فرصت های سرمایه گذاری پیش روی شرکت است.