علم سنجی مدرسه کارآفرین مبتنی بر توسعه نگرش کارآفرینانه
الموضوعات :نرگس غفرانی 1 , سید رسول حسینی 2 , مرتضی موسی خانی 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه کارآفرینی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
2 - استادیار،گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
3 - استاد، گروه مدیریت دولتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: علم سنجی, آموزش کارآفرینی, مدرسه کارآفرین, نگرش کارآفرینانه,
ملخص المقالة :
مفاهیم کارآفرینی و آموزش کارآفرینی در مدارس در برنامههای آموزشی بسیاری از کشورها به چشم میخورد. تعداد مطالعات با هدف آشکار کردن روندهای کلی آموزش کارآفرینی در زمینه مدارس در ادبیات افزایش یافته است زیرا آموزش کارآفرینی بخشی پذیرفته شده از آموزش رسمی است که برای سالها مورد مطالعه قرار گرفته است. بر همین اساس، مطالعه حاضر با هدف علم سنجی مطالعات صورت گرفته به ترسیم ساختار و نقشههای علمی مرتبط با حوزه مدرسه کارآفرین مبتنی بر توسعه نگرش کارآفرینانه پرداخته است. جامعة پژوهش شامل کلیة مدارک علمی در حوزه مذکور است که در پایگاه اسکوپوس تا سال 2022 نمایه شده اند. این مطالعه با استفاده از رویکرد علم سنجی، هم رخدادی واژگان و تحلیل محتوای مستندات صورت گرفته است. جامعه مورد مطالعه پژوهش شامل تمامی مقالههای مرتبط با موضوع پژوهش است. در راستای انجام پژوهش پس از طراحی سؤالات پژوهش، جستجویی نظاممند بر اساس کلید واژههای مرتبط- آموزش کارآفرینانه، مدرسه کارآفرین، نگرش کارآفرینانه- از پایگاه داده اسکوپوس صورت گرفته است. نتایج پژوهش نشان داد در حوزه آموزش کارآفرینی به صورت مستقل تحقیقات متنوعی در جهان انجام شده و سازههایی همچون نگرش، قصد کارآفرینانه، خلاقیت به میزان قابل توجهی مورد توجه محققان قرار گرفته است. نتایج علم سنجی نشان داد، کشور ایران در رتبه چهارم در بین کشورهای آسیایی از منظر توجه به مدرسه کارآفرین بوده است. بیشترین همکاری در زمینه موضوع پژوهش در سطح جهانی در کشورهای آمریکا، اندونزی و بریتانیا صورت گرفته است. در نهایت شبکههای همواژگانی کلمات کلیدی نشان داد که بزرگترین خوشه مربوط به کارآفرینی است
_||_