ارزیابی و رتبهبندی رستورانهای شهرستان تاکستان به روش تودیم فازی با توجه به عوامل مؤثر بر رضایت مشتریان
الموضوعات :کاویان رحمانی 1 , جلال رضائی نور 2
1 - کارشناسی ارشد، گروه مهندسی صنایع، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه قم، قم، ایران
2 - دانشیار گروه مهندسی صنایع، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه قم، قم، ایران
الکلمات المفتاحية: گردشگری, رضایت مشتریان, صنعت رستورانداری, تودیم فازی, نظریه چشمانداز,
ملخص المقالة :
یکی از بخشهای مهم صنعت گردشگری، صنعت رستورانداری است و تجربه رضایتبخش گردشگران از صرف غذا در رستورانهای مقصد گردشگری بر رضایت کلی آنها از مکان گردشگری موردنظر تأثیر زیادی دارد. هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل مؤثر بر رضایتمندی مشتریان در صنعت رستورانداری و ارزیابی و رتبهبندی رستورانها با توجه به آن عوامل است که در پنج رستوران بزرگ شهرستان تاکستان انجام شده است. به منظور جمعآوری اطلاعات مربوط به میزان اهمیت هر عامل و نیز میزان رضایت مشتریان، از پرسشنامه استفاده شد. وزن هر عامل به کمک آزمون فریدمن تعیین گردید و سپس پنج رستوران موردنظر به روش تودیم فازی که یک روش تصمیمگیری چندمعیاره مبتنی بر نظریه چشمانداز است، رتبهبندی شدند. نتایج آزمون فریدمن نشان داد که تازگی غذا، پاکیزگی محیط رستوران، سلامت غذا و قیمت مناسب غذا به ترتیب بیشترین تأثیر را بر رضایت مشتریان دارند. رفتار شایسته کارکنان و سلامت غذا از جمله نقاط قوت رستورانها بوده و عدم وجود غذاهای محلی تاکستان در منوی غذایی و نداشتن وبسایت جزء نقاط ضعف آنها به شمار میروند و باید بیشتر موردتوجه مدیران رستورانها قرار بگیرند. طبق نتایج رتبهبندی، رستورانهای تختی، شانی، بغدادی، سحر و آشپزباشی به ترتیب در رتبههای اول تا پنجم قرار گرفتند.
_||_