رابطه بین ویژگیهای شخصیتی، عوامل دانشگاهی و انگیزش تحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران
الموضوعات :
1 - دانشجو دکتر روانشناسی دانشااه دووتی تبریز و عضو هیئت علمی دانشااه آزاد اسلامی واحد بهشهر، گروه روانشناسی باوینی. بهشهر. ایران
الکلمات المفتاحية: ویژگیها شخصیتی, عوام دانشااهی و انایزش تحصی,
ملخص المقالة :
هدف: این پژوهش به منظور بررسی رابطه بیین ویژگییهیا شخصییتی و عوامی دانشیااهی و اناییزهتحصیلی در دانشجویان دانشااه آزاد اسلامی مازندران انجام شده است. روش: نمونه شام 565دانشیجواز واحدها دانشااه آزاد اسلامی بهشهر، آییت ا. . . آملیی و چیاوو بودنید. از هیر واحید در هیر یی ازگروهها فنی، علوم پایه و علوم انسانی به تصادف ی کلا از ترم اول و ترم آخر انتخاب شیدند. ابیزارپژوهش شام پرسشنامه نئو، پرسشنامه انایزش تحصییلی دانشیجویان و پرسشینامه عوامی دانشیااهیبودند. دادهها با روشها آمار آزمون تی مستق ، تحلی واریانس، همبستای پیرسون و رگرسییون میوردتجزیه و تحلی قرار گرفت. یافتهها: سه عام شخصیتی گشیودگی نسیبت بیه تجربیه، وظیفیه میدار وبرونارایی به ترتیب بیشترین ضریب همبستای را با انایزه تحصیلی دارند. عوام مؤثر به ترتییب مییزانسهم آنها در تبیین واریانس انایزه تحصیلی عبارتند از: معدل دیپلم، رضایت از وضیعیت علمیی، برخیورداساتید، امید به اشتغال، امکانات آموزشی، امکانات رفاهی و برخورد کارکنان. میاناین انایزه تحصیلی گروهتحصیلی فنی نسبت به گروهها تحصیلی علوم پایه و علوم انسانی بطورمعنیادار بیشیتر اسیت. بعیلاوه،میاناین انایزه تحصیلی دانشجویان در سال اول تحصی بطیور معنیادار بیشیتر از سیال آخیر تحصیی میباشد. همچنین میاناین انایزه تحصیلی دختران بطور معنادار بیشتر از پسران است. نتیجه گیر : بینعوام شخصیتی گشودگی نسبت به تجربه، وظیفه میدار و بروناراییی و همچنیین عوامی دانشیااهیامکانات علمی و رفاهی دانشااهی، نحوه برخورد اساتید و کارکنان با انایزه تحصیلی رابطیه مثبتیی وجیوددارد. بعلاوه از جمله دیار عوام مرتبط با انایزه تحصیلی معدل دیپلم و امید به اشتغال است.