رابطه خودنظمدهی تحصیلی و مسئولیتپذیری با اضطراب امتحان دانشآموزان دختر
الموضوعات :عباسعلی حسین خانزاده 1 , محبوبه طاهر 2 , سیده زهرا سیدنوری 3 , زهره حبیبی 4 , فاطمه بهزادفر 5 , حاتم محمدی 6
1 - دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران abbaskhanzade@gmail.com
2 - استادیار گروه روانشناسی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران
3 - کارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
4 - کارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
5 - کارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات گیلان، رشت، ایران
6 - کارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
الکلمات المفتاحية: مسئولیتپذیری, اضطراب امتحان, دانشآموزان دختر, خودنظمدهی تحصیلی,
ملخص المقالة :
اضطراب امتحان حالت تنشی است که میتواند به کاهش عملکرد تحصیلی، ضعف در یادگیری و کاهش سطح نمرههای درسی منجر گردد. پژوهش حاضر باهدف بررسی رابطه خودنظمدهی تحصیلی و مسئولیتپذیری با اضطراب امتحان در دانشآموزان دختر دبیرستانی انجام شد. طرح پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان دختر شهرستان رشت در سال تحصیلی 94-1393 بود که از میان آنها نمونهای به حجم 128 نفر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و به مقیاسهای خودنظمدهی تحصیلی (کانل و ریان، 1987)، مسئولیتپذیری (کردلو، 1389) و اضطراب امتحان (ابوالقاسمی و همکاران، 1375) پاسخ دادند. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین اضطراب امتحان با نمره کل خودنظمدهی تحصیلی و خردهمقیاسهای خودنظمدهی درونی و انگیزش درونی رابطه منفی و با خردهمقیاس خودنظمدهی بیرونی رابطه مثبت وجود دارد (05/0>p). همچنین نتایج نشان داد که بین اضطراب امتحان با خردهمقیاسهای احساس امنیت، حرمت خود، احساس تعلق و مسئولیتپذیری (تعهد درونی) رابطه منفی وجود دارد (05/0>p). نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد از میان متغیرهای پیشبین خردهمقیاسهای مسئولیتپذیری (تعهد درونی)، خودنظمدهی درونی و انگیزش درونی میتوانند بهطور سلسلهمراتبی 35 درصد از تغییرات اضطراب امتحان در دانشآموزان دختر را بهطور معنادار پیشبینی کنند؛ بنابراین میتوان نتیجه گرفت که با تقویت خودنظمدهی تحصیلی و مسئولیتپذیری میتوان اضطراب امتحان را مدیریت کرد.
_||_