رابطه رضایت شغلی با بکارگیری راهبردهای آموزشی و انضباطی معلمان
الموضوعات :محمدرضا سعدی 1 , سریه جلیلی 2 , احسان عظیم پور 3
1 - کارشناسی ارشد آموزش ابتدایی- دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه
2 - کارشناس آموزش ابتدایی- شاغل در آموزش و پرورش
3 - کارشناس ارشد تحقیقاتآموزشی- دانشگاه شهید مدنی آذربایجان تبریز
الکلمات المفتاحية: معلمان, رضایت شغلی, راهبردهای آموزشی و انضباطی,
ملخص المقالة :
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه رضایت شغلی با بکارگیری راهبردهای آموزشی و انضباطی معلمان است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی میباشد. جامعه این پژوهشمعلماندورهابتدایی،دوره اول و دوم متوسطهشهرستان چایپاره در استان آذربایجان غربیبود که از این تعداد201معلم(117نفرمردو84نفرزن) به روش نمونهگیری طبقهای انتخابشدند.برای گردآوری دادهها از رضایت شغلی مینه سوتا(MSQ)(1951)، پرسشنامههای راهبردهای آموزشی عظیمپور(1393) و راهبردهای انضباطی عظیمپور(1393) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از روشهای آمار استنباطی همبستگی پیرسون و رگرسیونچندگانه گام به گام استفاده شد. نتایج پژوهش نشان دادرابطه مثبت و تقریبا بالایی بین رضایت شغلی درونی با متغیرهای راهبردهای آموزشی و انضباطی معلمان وجود دارد و رابطه رضایتشغلی بیرونی با متغیر راهبردهای آموزشی غیرمعنادار و با متغیر راهبردهای انضباطی رابطهی کمی دارد. همچنیننتایج نشان داد براساس انواع رضایت شغلی معلمان میتوان بکارگیری راهبردهای آموزشی و انضباطی را پیشبینی کرد.