نقش مؤلفههای هوش هیجانی مدیران در بهبود عملکرد کارکنان دانشگاه
الموضوعات :
1 - گروه مدیریت آموزشی، واحد گرمسار،
2 - استادیار گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشگاه الزهرا (س
الکلمات المفتاحية: هوش هیجانی, خود آگاهی, بهبود عملکرد, خود مدیریتی, آگاهی اجتماعی, مدیریت رابطه,
ملخص المقالة :
با توجه به این که مدیران اثر بخش همواره به دنبال راه هایی برای بهبود عملکرد کارکنان و سازمان خود میباشند، آنها میتوانند با پرورش مولفههای هوش هیجانی به مدیرانی اثر بخش تبدیل شوند. با توجه به اهمیت هوش هیجانی و نقش آن در تغییر عملکرد، این پژوهش به بررسی نقش مولفههای هوش هیجانی مدیران در بهبود عملکرد کارکنان در دانشگاههای استان مازندران پرداخت. روش پژوهش توصیفی- همبستگی است. 80 نفر از مدیران و 340 نفر از کارکنان، در این پژوهش مشارکت داشتند.ابزار اندازه گیری پرسشنامه هوش هیجانی برادبری و گریوز(2005) و پرسشنامه عملکرد پژوهشگر ساخته بر اساس مدل اچیو بود. دادهها با استفاده از SPSS شامل روشهای آمار توصیفی، آزمون آماری t تک گروه،t تفاوت بین دو گروه، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به گام، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتههای پژوهش بیانگر آن است که بین مولفههای هوش هیجانی مدیران و عملکرد کارکنان رابطه وجود دارد. به عبارت دیگر، هر چه هوش هیجانی مدیران بالاتر باشد عملکرد کارکنان بهتر خواهد بود.