اثربخشی آموزش هنر خوشنویسی بر کاهش میزان اضطراب دانشآموزان دختر دبیرستان
الموضوعات :فاطمه اسمعیل طلایی 1 , عبداالله شفیع آبادی 2 , حسین سلیمی 3
1 - کارشناسی ارشد مشاورهی مدرسه دانشگاه علامه طباطبایی
2 - استاد گروه مشاوره و قائم مقام آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی.
3 - عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی
الکلمات المفتاحية: اضطراب, هنردرمانی, خوشنویسی, آموزش خوشنویسی,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی هنر خوشنویسی بر کاهشاضطراب دانشآموزان دختر سال اول مقطع متوسطه منطقه یک آموزش و پرورششهر تهران در سال تحصیلی 88 – 89انجام شد. روش پژوهش از نوع نیمهآزمایشی و طرح پژوهش از نوع پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بوده است.به منظور اجرای پژوهش از میان دبیرستانهای دخترانه منطقه یک آموزش وپرورش، یک دبیرستان به طور تصادفی انتخاب گردید. سپس صد و پنجاه و چهارنفر از دختران دانشآموز سال اول این دبیرستان با استفاده از پرسشنامه اضطرابزانک مورد ارزیابی قرار گرفتند. پس از آن سی نفر از دانشآموزانی که دارایبیشترین میزان اضطراب بودند انتخاب شدند و بطور تصادفی ساده در دو گروهپانزده نفری آزمایش و کنترل قرار گرفتند. به گروه آزمایش، ده جلسه هنرخوشنویسی، هر جلسه بیست و پنج دقیقه برای هر فرد، آموزش داده شد و به پانزدهنفر دیگر به عنوان گروه کنترل هیچ نوع آموزشی داده نشد. پس از اجرای برنامهمداخلهای و تکمیل مجدد پرسشنامه مذکور توسط دو گروه آزمایش و کنترلدادههای جمعآوری شده در پیش آزمون و پس آزمون از طریق تحلیل کواریانس مورد ارزیابی و تحلیل قرار گرفتند. نتایج به دست آمده نشان داد که تفاوت معناداریبین دو گروه آزمایش و کنترل وجود داشت که بیانگر اثر بخش بودن آموزش هنرخوشنویسی بر کاهش میزان اضطراب میباشد.
_||_