بررسی میزان یادگیرنده بودن واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی منطقه سه
الموضوعات :
1 - دانش آموخته دکتری مدیریت آموزشی واحد علوم و تحقیقات تهران
الکلمات المفتاحية: مدیریت دانش, سازمان یادگیرنده, پویاییهای یادگیری, تحول سازمانی, توانمندسازی افراد, کاربرد تکنولوژی,
ملخص المقالة :
این پژوهش به منظور بررسی میزان یادگیرنده بودن واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی منطقه سه بر مبنای مدل سیستمی مارکوآرت و بر اساس پنج زیرسیستم پویاییهای یادگیری، تحول سازمانی، توانمندسازی افراد، مدیریت دانش و کاربرد تکنولوژی انجام شده است. روش پژوهش توصیفی و از نوع پیمایشی و جامعه آماری شامل کلیه اعضای هیأت علمی، رؤسا و معاونان واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی منطقه سه (استانهای گیلان و مازندران) بود. از جامعه آماری فوق، 385 نفر به روش تصادفی طبقهای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری، پرسشنامه محقق ساخته 77 سؤالی (بر اساس مدل سیستمی مارکوآرت از سازمان یادگیرنده) در طیف 5 گزینهای لیکرت بود. نتایج تحقیق، میزان یادگیرنده بودن واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی منطقه سه را در تمامی زیرسیستمهای پنجگانه در سطحی بالاتر از متوسط ارزیابی کرد. همچنین در بررسی مقایسهای نگرش آزمودنیها با توجه به ویژگیهای دموگرافیک، تفاوتی بر حسب جنسیت مشاهده نشد، ولی برحسب سمت و مدرک تحصیلی تفاوتهایی مشاهده گردید.