بررسی تطبیقی توسعه فنآوری اطلاعات در نظامهای آموزش عالی جهان: با تأکید بر ایران
الموضوعات :محمد رحمانپور 1 , محمد جواد لیاقت دار 2 , ابراهیم افشار 3
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد برنامهریزی آموزشی دانشگاه اصفهان
2 - عضو هیئت علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان
3 - عضو هیئت علمی گروه کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه اصفهان
الکلمات المفتاحية: ایران, فنآوری اطلاعات, جهان, آموزش عالی, چالش,
ملخص المقالة :
توسعه فنآوری اطلاعات تأثیر جدی بر مؤسسات آموزش عالی در قرن بیست و یکم گذاشته است. روند توسعه این فنآوری در مؤسسات آموزش عالی جهان قابل ملاحظه بوده است. در ایران نیز با درک چنین ضرورتی گامهای مثبتی در این زمینه برداشته شده است. با این وجود، آموزش عالی کشور در راستای گسترش هر چه بیشتر این فنآوری با چالشهایی مواجه است. این پژوهش، ضمن بررسی وضعیت توسعه فنآوری اطلاعات در نظامهای آموزش عالی جهان، هدف اصلی خود را تشریح این چالشها در دو بعد فرهنگی-اجتماعی و منابع انسانی قرار داده است. جامعه آماری، اساتید شاغل در دانشگاههای دولتی کشور بود. شش دانشگاه کردستان، شیراز، علامه طباطبائی، تهران، صنعتی شریف و اصفهان به صورت تصادفی عنوان نمونه آماری برگزیده شد. از این میان، 150 نفر به صورت تصادفی طبقهای نسبی جهت جوابگویی به سؤالات پرسشنامه انتخاب شدند. ابزار جمعآوری داده نیز پرسشنامه محقق ساخته بود. روایی محتوایی پرسشنامه مورد تایید چند تن از اساتید صاحب نظر دانشگاه قرار گرفت و پایایی آن نیز بر اساس ضریب آلفای کرونباخ، 97/0 به دست آمد. از نرمافزار آماری SPSS برای تحلیل دادهها استفاده شد. نتایج نشان داد که در بعد فرهنگی- اجتماعی بالا بودن نسبت دانشجو به رایانههای موجود، ضعف روحیه جستجوگری دانشجویان، و ضعف زبان انگلیسی دانشجویان و اساتید از جمله چالشهای مهم در این زمینه بود. در بعد منابع انسانی نیز ناتوانی دانشجویان و تا اندازهای اساتید در چگونگی دسترسی به اطلاعات موجود در پایگاههای اطلاعاتی یک چالش مهم عنوان شد.