بررسی اهمیت آموزش به بیمار از دیدگاه دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج
الموضوعات :ماناندانا گودرزی 1 , مهران فرج الهی 2
1 - کارشناسی ارشد علوم تربیتی (برنامه ریزی درسی)
2 - دکترای علوم تربیتی، استادیار دانشگاه پیام نور
الکلمات المفتاحية: آموزش به بیمار _ دیدگاه _ عوامل بازدارنده _ عوامل تسهیل کننده _ پرستاری,
ملخص المقالة :
این پژوهش یک تحقیق توصیفی _ موردی است که به منظور بررسی اهمیت آموزش به بیمار از دیدگاه دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج و تعیین مهمترین عوامل بازدارنـده و تسـهیلکننده آموزش به بیمار انجام شده است. جامعه پژوهش را در این مطالعه کلیـه دانشـجویان سـال سـوم وچهارم رشته پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج تشکیل داده اند. نمونه پژوهش شامل 100 دانشجوی سال سـوم و چهـارم رشـته پرسـتاری بـود کـه بـه طریـقسرشماری انتخاب شدند. محیط پژوهش در این مطالعه دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه آزاد اسـلامیواحد کرج بود. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه ای محقـق سـاخته و شـامل سـه قسـمت و63 سـؤال درمقیاس لیکرت بودکه اعتبارعلمی آن ازطریق اعتبارمحتوی و اعتمادعلمی آن ازطریق آزمون مجدد تایید شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات استخراج شده از پرسشنامه ها به کمـک آمـار توصـیفی (جـداول توزیـعفراوانی و شاخصهای آماری) و آمار استنباطی (t تک گروهی و برآورد دامنه ای وt دو گروهی مستقل) در 94 جدول توجیه و بیان شد و متغییرهای مختلف مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشانگر آن است که دیدگاه دانشجویان پرستاری مورد مطالعه نسبت به اهمیت آموزش بـهبیمار کاملاً مثبت بوده است و همچنین بر طبق یافته ها مهمترین عامل باز دارنده آموزش به بیمـا ر نداشـتندانش و مهارت از سوی آموزش دهنده برای شناخت نیازهای یادگیری بیمار بـا توجـه بـه نـوع بیمـاری ومهمترین عامل تسهیل کننده آموزش به بیمار علاقه و مشارکت بیمـار در برنامـه ریـزی و اجـرای آمـوزشتعیین شد و در پایان بر اساس نتایج پژوهش و کاربرد یافتهها در آموزش و خدمات پرستاری مورد بحـثقرار گرفت و پیشنهاداتی برای پژوهش بعدی در این زمینه مطرح شد.