حرمت خود، نگرش فرزند به والدین و زورگویی در دانش آموزان مدرسه
الموضوعات :معصومه مرادیان 1 , فرحناز کیان ارثی 2 , محمود نجفی 3
1 - کارشناس ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه سمنان، سمنان، ایران moradyanm@yahoo.com
2 - استادیار سابق گروه روانشناسی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه سمنان، سمنان، ایران(نویسنده مسئول)kianersi.f@gmail.com
3 - دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
الکلمات المفتاحية: حرمت ¬خود, نگرش فرزند به والدین, زورگویی, دانش آموزان مدرسه,
ملخص المقالة :
زورگویی یک نوع خشونت سطح پایین به شمار میآید که اخیرا مورد توجه روانشناسان مدرسه قرار گرفته است. هدف این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی، تعیین سهم حرمت خود و نگرش فرزند به والدین در پیش بینی زورگویی در دانش آموزان دختر و پسر مقطع دبیرستان دولتی شهرستان بجنورد(93-92) بود.400 دانش آموز(200 دختر و 200 پسر) با استفاده از نمونه گیری خوشه ای انتخاب و به پرسش نامه های آزمون سنجش روابط نوجوانان همسال (پارادا، 2000)، آزمون سنجش حرمت خود (روزنبرگ، 1965) و آزمون سنجش نگرش فرزند به والدین (والتر دبیلیو هودسن، 1976) پاسخ دادند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار spss 18 در دو سطح بهره گرفته شد. در سطح آمار توصیفی با استفاده از شاخص های آماری میانگین و انحراف استاندارد و در سطح آمار استنباطی با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون نتایج ارائه شد. آلفای کرونباخ در پژوهش حاضر برای پرسش نامه های آزمون سنجش روابط نوجوانان همسال برای زورگویی کلامی، جسمانی، اجتماعی به ترتیب 80/0، 76/0، 79/0 و برای قربانی شدن کلامی، جسمانی، اجتماعی به ترتیب 82/0، 77/0، 78/0 می باشد؛ همچنین آلفای کرونباخ برای آزمون سنجش حرمت خود 82/0، و برای آزمون سنجش نگرش فرزند به والدین، مادر 91/0 و پدر 93/0، بوده است که همگی معنادار بوده اند و بیانگر اعتبار درونی این پرسشنامه ها می باشند. مبتنی بر نتایج، بین زورگویی کردن، قربانی شدن، حرمت خود و نگرش فرزند به والدین رابطه معناداری وجود دارد. حرمت خود و نگرش فرزند به والدین قادر به پیش بینی ابعاد زورگویی و قربانی شدن هستند. پیشنهاد میشود در جهت ارتقاء میزان آگاهی معلمان، والدین و دیگر اولیاء مدرسه از این پدیده و نحوه کمک به فرزندان خود در این رابطه آموزش های کاربردی انجام شود.
محمدی، نوراله. (1384). بررسی مقدماتی اعتبار و قابلیت اعنماد مقیاس حرمت خود روزنبرگ، فصلنامه روانشناسان ایرانی، سال اول، شماره 4، 320-313.
Ahmed, E., Braithwaite, V. (2004). Bulling and Victimization: Cause for Concern for Both Families and Schools. Social Psychology of Education, 7, 35-54.
Atik, G. (2006). the Role of Control, Self-Steem, Parenting Style, Loneliness and Academic Achievement in Predicting Bulling Among Middle School Students.
Black, S., Weinles, D., Washington, E. (2012). Victim Strategies to Stop Bullying. Youth Violence and Juvenile Justice, 8(2), 138-147.
Chen, J.K., Astor, R.A. (2010). School Violence in Taiwan: Examining How Western Risk Factors Predict School Violence in an Asian Culture. Interpersonal Violence, 25(8), 1388-1410.
Eweniyi, G., Adeoye, A. O., Ayodele, K. O., Adebayo, R. (2013). the Effectiveness of two Psycho-Social Behavioural Intervention on Adolscents Bulling Behaiour Among Nigerian Adolescents. Journal of Studies in Social Sciences, 2, 246-261.
Finger, L. R., Yeung, A. S., Craven, R. G., Parada, R. H., Newey, K. (2008). Adolescent Peer Relations Instrument: Assessment of its Reliability and Construct Validity When Used with Upper Primary Students. Adolescent Peer Relations.
Gofin, R., Avitzour,M. (2012). Traditional Versus Internet Bullying in Junior High School Students. Matern Child Health, 16(8), 1625-1635.
Jimerson, S. R., Furlong, M. J. (2006). the Hand Book of School Violence and School Safety. Chapter Social-Ecological Model. to Be Published by Lowrence Erlbaum a Associates, Inc. (Pp. 1-38). Mahawah: Newjersey.
Lee, Ch. H. (2010). Personal and Interpersonal Correlates of Bulling Behaviors Among Korean Middle School Students. Interpersonal Violence Violence, 25, 125-179.
Marsh, H. W., Nagengast, B., Morin, A. J. S., Parade, R. H., Craven, R. G., Hamilton, L. R. (2011). Construct Validity of the Multidimensiona Structure of Bulling and Victimization: an Application of Exploratory Structural Equation Modeling. Bulling Victimization and Esem, 103, 701-732.
Menees, M.M., Segrin, Ch. (2000). the Specificity of Disrupted Processes in Families of Adult Children of Alcoholics, Alcohol & Alcoholism, 35, 361-367.
Mohammadi, N. (2004) A preliminary investigation of the validity and reliability of Rosenberg's self-esteem scale, Iranian Psychologist Quarterly, 1, 4, 320-313.
Ok, S., Aslan, S. (2010). the School Bulling and Perceived Parental Style in Adolescents. Procedia Social and Behavioral Sciences, 5, 536-540.
Papanikolaou, M., Chatzikosma T., Kleio K. (2012). Bulling at School: the Role of Family .Procedia-Social and Behavioral Sciences, 29, 433-442.
Sawyer, J-L., Mishna, F., Pepler, D., Wiener., J. (2011). the Missing Voice: Parents Perspectives of Bulling. Children and Youth Services Review, 33, 1795-1803.
Sentenac, M., Gavin, A., Arnaud, C., Molcho M., Godeau, E.,M., Gobhainn, S. (2011). Victims of Bulling Among Students with a Disability or Chronic Illness and Thrir Peers:a Cross-National Study Between Ireland and France. Journal of Adolescent Health, 48, 461-466.
Wang, J., Lannatti, R., J., Luk, J., W. (2012). Patterns of Adolescent Bulling Behaviors: Physical, Verbal, Exclusion, Rumor and Cyber, Journal of School Psychology, 50, 521-534.