بررسی رابطه بهزیستی مدرسه و مطلوبیت اجتماعی با تاب آوری اجتماعی دانش آموزان دوره متوسطه
الموضوعات :فرانک موسوی 1 , شهین دارایی فتح آباد 2
1 - دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
2 - کارشناس ارشد مدیریت آموزشی ، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
الکلمات المفتاحية: مطلوبیت اجتماعی, بهزیستی مدرسه, تاب آوری اجتماعی,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بهزیستی مدرسه و مطلوبیت اجتماعی با تاب آوری اجتماعی دانش آموزان دوره متوسطه شهرستان دلفان انجام شده است. پژوهش به روش توصیفی- همبستگی انجام شده است. جامعه آماری کلیه دانش آموزان دوره متوسطه شهرستان دلفان در سال 1402-1401 به تعداد 650 نفر تشکیل داده اند. حجم نمونه با توجه به جدول کرجسی ومورگان((01970) 365 برآوردشد؛ از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبی استفاده شد و برای گردآوری دادهها، از پرسشنامههای استاندارد بهزیستی مدرسه(AWBQ) تومینین ـ سوینی و همکاران (2012)، هیجان های تحصیلی (AEQ) پکران و همکاران (2002) و مطلوبیت اجتماعی کراون و مارلو (1964) استفاده شد و برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS26 استفاده شد. نتایج نشان داد بین متغیرهای بهزیستی مدرسه و مطلوبیت اجتماعی و تاب آوری اجتماعی همبستگی معنادار و مستقیمی وجود دارد.پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بهزیستی مدرسه و مطلوبیت اجتماعی با تاب آوری اجتماعی دانش آموزان دوره متوسطه شهرستان دلفان انجام شده است. پژوهش به روش توصیفی- همبستگی انجام شده است. جامعه آماری کلیه دانش آموزان دوره متوسطه شهرستان دلفان در سال 1402-1401 به تعداد 650 نفر تشکیل داده اند. حجم نمونه با توجه به جدول کرجسی ومورگان((01970) 365 برآوردشد؛ از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبی استفاده شد و برای گردآوری دادهها، از پرسشنامههای استاندارد بهزیستی مدرسه(AWBQ) تومینین ـ سوینی و همکاران (2012)، هیجان های تحصیلی (AEQ) پکران و همکاران (2002) و مطلوبیت اجتماعی کراون و مارلو (1964) استفاده شد و برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS26 استفاده شد.
_||_
بررسی رابطه بهزیستی مدرسه و مطلوبیت اجتماعی با تاب آوری اجتماعی دانش آموزان دوره متوسطه
تاریخ پذیرش :
چکیده:
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بهزیستی مدرسه و مطلوبیت اجتماعی با تاب آوری اجتماعی دانش آموزان دوره متوسطه شهرستان دلفان انجام شده است. پژوهش به روش توصيفي- همبستگي انجام شده است. جامعه آماري کليه دانش آموزان دوره متوسطه شهرستان دلفان در سال 1402-1401 به تعداد 650 نفر تشکیل داده اند. حجم نمونه با توجه به جدول کرجسي ومورگان((01970) 365 برآوردشد؛ از روش نمونهگيري تصادفي طبقهاي نسبي استفاده شد و برای گردآوری دادهها، از پرسشنامههای استاندارد بهزیستی مدرسه(AWBQ) تومینین ـ سوینی و همکاران (2012)، هیجان های تحصیلی (AEQ) پکران و همکاران (2002) و مطلوبیت اجتماعی کراون و مارلو (1964) استفاده شد و برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS26 استفاده شد. نتایج نشان داد بین متغیرهای بهزیستی مدرسه و مطلوبیت اجتماعی و تاب آوری اجتماعی همبستگی معنادار و مستقیمی وجود دارد.
واژگان کلیدی: بهزیستی مدرسه ، مطلوبیت اجتماعی ، تاب آوری اجتماعی
مقدمه
در طی دو دهۀ گذشته توجه روزافزونی به مفهوم تاب آوری شده است. تاب آوری را فرآیند مقابله و سازگاری موفقیت آمیز با شرایط چالش برانگیز و تهدیدکننده زندگی (والر1، ۲۰۰۱) یا نوعی ترمیم خود با پیامدهای مثبت، هیجانی عاطفی و شناختی (ماستن2، ۲۰۰۱؛ به نقل از صفاری نیا و بازیاری میمند، 1391) میدانند. البته تابآوری تنها پایداری در برابر آسیب ها یا شرایط تهدید کننده نیست و در مواجه با شرایط خطرناک حالتی انفعالی ندارد، بلکه شرکت فعال و سازنده فرد در محیط پیرامونی خود است و شامل توانمندی فرد در برقراری تعادل زیستی - روانی هنگام مواجهه با شرایط خطرناک است (کانر و دیویدسون3، ۲۰۰۳). پژوهش ها نشان میدهد که خصوصیات فردی خانوادگی اجتماعی میتواند در تاب آوری کودکان تأثیر به سزایی داشته باشد که به این خصوصیات عوامل محافظتی گویند. عوامل فردی محافظتي شامل مهارتهای حل مسأله آینده جویی خودگردانی اعتماد به نفس و شایستگی و توانمندی اجتماعی فرد است و عوامل محیطی محافظتی نیز شامل فرزند پروری مقتدرانه پیوندهای مهربانانه ویژگیهای مثبت والدین و خانواده ایجاد فرصت هایی برای مشارکت درون خانوادگی)، ارتباط با بزرگسال حمایتگر و شایسته در خارج از خانواده، ارتباط مثبت با همسالان مدارس، مؤثر پیوند با سازمانهای اجتماعی از قبیل مدارس، گروه ها اردوها کانونها و ... داشتن همسایههایی با روحیه بالا سطوح بالای امنیت اجتماعی، بهره مندی از خدمات اورژانس اجتماعی خوب مانند خط تلفن بحران و دستیابی به مراقبتهای بهداشتی و (برون خانوادگی) است. در کنار عوامل محافظتی مزبور نقش جنسیت نیز ملاحظه پذیر است مدی و خوشابا4 (2015) نتایج پژوهشهای جدید اکسنجر نشان داد که زنان تاب آوری بیشتری نسبت به مردان دارند (لوان نیدیس5، 2020).
در زمینه تبیین تاب آوری تئوری و نظریات متعددی وجود دارد. «تئوری توانمندی محور6» یکی از این تئوریهاست که هم معنی و مشابه روان شناسی انسان گرا یا تحول مثبت فرد است (بیور7، 2018) و بر رشد توانمندیها، استعدادهای طبیعی صلاحیت و شایستگی فرد برای ایجاد یک سازگاری موفقیت آمیز و مثبت در تعامل با دنیای بیرونی تأکید دارد. منظور از واژه مثبت، رفع و اصلاح نقص و کمبودها و برنامه ریزی برای افزایش توانمندی فرد است. در این رویکرد به برنامه و تکالیف رشد و تحول طبیعی و عوامل محافظت کننده تأکید شده است (ماستن و پاول ، 2003) که از سه روش 1) کاهش آسیبها و مشکلات فرد (رویکرد مبتنی بر ریسک)، 2) بهبود یا افزایش توانایی و موارد مثبت و مفید در زندگی روشهای مبتنی بر موارد مفید و ارزشمند و ۳) تغییر و افزایش تواناییهای سازگاری از طریق بهبود و اصلاح ارتباط دلبستگی با والدین یا فراهم کردن تمهیدات لازم برای آموزش مهارتهای اجتماعی در برنامه های تاب آوری استفاده میکنند (ماستن و پاول، 2003). تئوری دیگر «تئوری سیستم بوم شناختی- اجتماعی8» است. در این مدل تاب آوری افراد را با توجه به بافت ارتباطی فرد مانند خانواده دوستان همسایه و جامعه بزرگتر تعریف کرده و آن را فقط یک خصوصیت منحصر به فرد افراد نمیدانند بلکه شامل خصوصیت مربوط به جامعه نیز است. تاب آوری یک کنش مربوط به شبکه ارتباطی تأثیر گذار است. این شبکه دنیای درونی، افراد، خانواده، مدرسه همسایه و سایر ابعاد جامعه را شامل میشود که حتی عواملی چون سیاستهای ملی جرایم اقتصادی، بزرگ تروریسم و ... نیز در آن نقش دارند (ماستن و پاول،۲۰۰۳). مطابق با یافته های پژوهشی میچل آنگار9 (2018) تاب آوری یک مفهوم کلی است که از نظر بافتی و فرهنگی ابعاد خاص مربوط به خود دارد، به عبارتی الگوهای فرهنگی و بافتی جامعه بر ابعاد مختلف زندگی کودک که در تاب آوری نقش دارد) تأثیر می گذارد؛ از طرفی ابعاد تاب آوری به معنی ادراک شده تاب آوری در آن بافت و فرهنـگ خــاص بستگی دارد، از این رو تفاوت تاب آوری افراد ناشی از تفاوت تجربه های آنها در هفت زمینه مختلف است که عبارت هستند از دسترسی به منابع مادی ارتباط بین فردی احساس هویت، تبعیت فرهنگی، عدالت اجتماعی احساس کنترل و قدرت و همبستگی بر اساس دو تئوری مزبور میتوان گفت در تاب آوری هم ویژگی های فردی مانند توانمندی های ارتباطی مهارتهای مقابله ای توانایی حل مشکلات همدلی، عزت نفس و سایر ویژگی های مثبت و هم ویژگیهای محیطی - اجتماعی درون خانوادگی و برون خانوادگی) تأثیر گذار است از آنجایی که تاب آوری فرایند مقابله و سازگاری مؤفقیتآمیز در برابر شرایط چالش برانگیز و تهدید کننده زندگی است به عبارتی نوعی سازگاری مثبت در برابر شرایط ناگوار است و ایجاد و تقویت آن در انسانها بالاخص از زمان کودکی تأثیر به سزایی در سازگاری با شرایط مختلف زندگی و بهزیستی دانش آموزان دارد(صفاری نیا و بازیاری میمند، 1391).
درک و ارتقا تجربیات زندگی بهینه نوجوانان و جوانان در حوزه های خاص نیز دارای اهمیت فراوان است (برادشو کوینگ ریز و گوسوامی10، 2011). مدرسه یکی از حوزه های مهمی است که رشد مادام العمر تجربیات زندگی بهینه و بهزیستی عمومی را تسهیل میکند (لانگ و هوبنر، ودل و هیلس11، ۲۰۱۴). از این رو، ارتقا بهزیستی دانشآموزان در مدارس به عنوان کلید چالشهای مدرسه همواره در ادبیات مربوط به این حوزه مطرح شده است(کونو، ریمپلاو لینتونن12، 2012) امروزه توجه به بهزیستی دانش آموزان در اولویت مباحث متخصصین تعلیم و تربیت قرار گرفته است. بهزیستی مدرسه یک مفهوم چند بعدی و شامل ویژگیهای متعددی مانند کیفیت، زندگی رضایت درونی و تجربه شخصی غنی شده است که دانش آموزان را برای مشغولیت تحصیلی و یادگیری در زمینه های تحصیلی بر می انگیزند و پیامدهای مثبت تحصیلی را به دنبال خواهند داشت. علاوه بر پیشرفت تحصیلی، بهزیستی توانایی مقابله و انعطاف پذیری مؤثرتر در مواجهه با سختیها سلامت جسمانی و روانی و روابط بین فردی رضایت بخش را به دنبال دارد (اورکیبی رونن و آسولین13 ،2013). از این رو، طی دهه های گذشته هدف از برنامه ها و مداخلات در مدارس به طور فزاینده ای ارتقا بهزیستی دانش آموزان بوده است (سازمان بهداشت جهانی14 ،2013). مفهوم بهزیستی یک مفهوم پیچیده است به طوری که بسیاری از محققان به جای تعریف آن به ابعاد مختلف آن پرداختند(دادگ دالی، هویتن و اسندرز15،۲۰۱۲) تلاش نمودند تعریفی ساده که برای همه سنین فرهنگها و جنسیت ها کاربرد داشته باشد، ارائه دهند. این محققان بهزیستی را به عنوان نقطه تعادل بین منابع جسمی، اجتماعی و روان شناختی افراد با چالشهای جسمی اجتماعی و روان شناختی آنها تعریف نموده اند. على رغم اهمیت بهزیستی مروری بر مطالعات پیشین نشان میدهد که پژوهشهای انجام شده بر روی مشکلات روان شناختی دانش آموزان نظیر افسردگی استرس و اضطراب در مقایسه با مطالعاتی که در خصوص رضایت شادی و بهزیستی انجام شده است از نسبت شش به یک برخوردار است (واز کویز، هرواس راهونا و گومز 16، 2019). این گونه شواهد نشانگر مغفول باقی ماندن روان شناسی مثبت در مطالعات حوزه تعلیم و تربیت، است در واقع به نظر میرسد متخصصین تعلیم و تربیت آن گونه که انتظار میرود به اهمیت مدرسه در پرورش شاخصهای مثبتی همچون احساس رضایت هیجانات مثبت، کیفیت زندگی و بهزیستی دانش آموزان پی نبرده اند در حالی که مدرسه مجموعه ای ایده آل برای ارتقاء روابط بین فردی مثبت کارکرد بهینه و تأمین سلامت و بهزیستی دانش آموزان است(دانلیسن، سامدل هتلند و وولدا17، 2019). بهزیستی در حوزه های مختلفی مطرح می.شود یکی از این حوزه ها حوزه آموزش و تحصیل در سطح مدارس است. در مورد بهزیستی مدرسه تعاریف متعددی وجود دارد. هافمن18 (۱۹۹۹) بهزیستی مدرسه را به عنوان نگرش دانش آموزان نسبت به حضور در مدرسه تعریف میکند. این نگرش به، مدرسه نگرش کلی به زندگی در، مدرسه نگرش به معلم و همکلاسیها و نگرش به ساختمان و سازمان مدرسه را در بر میگیرد وولد و برونیز19 (۱۹۹۹) علاوه بر نگرش به مدرسه بهزیستی مدرسه را شامل میزانی که دانش آموز انتظارات معلم را معقول میداند و در مدرسه احساس امنیت و ایمنی میکند میدانند( اینگلز، ایلتر من پنگم و اسچفنز20،۲۰۰۴) بیان میکنند که ادراک دانش آموزان از جو مدرسه بهزیستی مدرسه را شامل میشود و زیرساختهای مدرسه و روابط دانش آموزان با معلمان را به عنوان شاخص بهزیستی مدرسه مطرح میکنند. کاپلان و ماهر21 (۱۹۹۹) بهزیستی مدرسه را با مدنظر قرار دادن سه شاخص علاقه مندی به مدرسه خودکارآمدی ادراک شده و عدم رفتارهای اخلال گرانه در مدرسه مطرح نموده اند به اعتقاد این محققین فراگیران علاقه مند به مدرسه از بودن در مدرسه احساس خوبی دارند و ماندن در آنجا را دوست دارند، مدرسه را مکان خسته کننده ای برای خود نمیبینند بلکه از بودن در مدرسه احساس شادمانی بیشتری دارند خودکارآمدی ادراک شده نیز به اعتماد فراگیر نسبت به توانایی خود در انجام یادگیری تکالیف آموزشگاهی اشاره دارد علاوه بر خودکارآمدی از دیگر شاخصهای بهزیستی مدرسه فقدان رفتارهای مخربی است که موجب ناراحتی و آسیب به معلم و همکلاسی و ایجاد دردسر در آموزشگاه میگردد. (کاپلان و ماهر، 1999). از این رو رفتارهای مثبت، اعتماد به توانایی خود و علاقه به محیطهای آموزشگاهی نشان دهنده بهزیستی در مدرسه است.
همچنین کونو و همکاران (2012) مدلی را در خصوص بهزیستی مدرسه ارائه کرده اند که شامل سه بعد داشتن22، دوست داشتن23 و بودن24 است این سه بعد برگرفته از مدل بهزیستی آلارت25 است. البته در مدل کونو و همکاران (2012) بعد وضعیت سلامتی نیز به این سه بعد اضافه گردیده است. بعد داشتن اشاره به شرایط مدرسه مانند، محیط سازمان برنامه ها امنیت و تنبیه در مدرسه دارد. بعد دوست داشتن شامل روابط اجتماعی جو مدرسه پویایی گروه رابطه معلم - دانش آموز و روابط با همکلاسیها است. بودن به معنی خودشکوفایی است که شامل ارزش کارهای دانش آموزان راهنمایی، تشویق تصمیم گیری مؤثر استفاده از خلاقیت و افزایش اعتماد به نفس است. سلامتی نیز از طریق نشانه های بیماری بین دانش آموزان بررسی میشود (قنبری طلب، شیخ الاسلامی، فولاچنگ و حسین چاری، 1397)
هم چنین علاوه بر عوامل شناختی، عوامل غیر شناختی نیز تاب آوری اجتماعی را پیش بینی می کنند یکی از متغیرهایی که بر تاب آوری اجتماعی احتمالاً اثر می گذارد، مطلوبیت اجتماعی26 است مطلوبیت اجتماعی عبارتست از تمایل افراد برای پاسخ دادن مطلوب و پرطرفدار از نظر اجتماعی به جای توصیف آنچه واقعاً فکر میکنند، اعتقاد دارند و یا انجام بابانظری میدهند(رضا تقوی و ،1395). لاهادرن و جکسون27 (۱۹۷۰) بین مطلوبیت اجتماعی و پیشرفت تحصیلی ارتباطی به دست نیاوردند. بیکرز28 (2011) در مطالعه ای نشان داد که افراد جامعه گرا در مقایسه با افراد خود پیرو در مقیاس مطلوبیت اجتماعی نمره ی بیشتری کسب می کنند. تان وهال29 (2017) دریافتند که مطلویت اجتماعی تأثیر مثبت معنی داری بر اجتناب از عملکرد دارد، در صورتی که این اثر بر گرایش به عملکرد کم بود. پترسون ، کاسلاس و رابینز30 (۲۰۰۶) نشان دادند که مطلوبیت اجتماعی رابطه ی بین عاملهای شخصیتی به ویژه برون گرایی و روان نژندی و آمادگی دانش آموزان را قویاً تعدیل میکند اما این اثر بر رابطه ی شخصیت و عملکرد تحصیلی کم بود. دارنون دوم پنیر، دلماس پول فری و بوترا31 (2019) در پژوهشی بر روی دانشجویان نشان دادند که بين اهداف مرتبط با پیشرفت تحصیلی و مطلوبیت اجتماعی رابطهی معنی داری وجود دارد. بر این اساس، با توجه به اهمیت دو متغیر مطلوبیت اجتماعی و بهزیستی مدرسه در تبیین تاب آوری اجتماعی دانش آموزان، مطالعه حاضر با هدف تعیین رابطه بهزیستی مدرسه و مطلوبیت اجتماعی با تاب آوری اجتماعی دانش آموزان دوره اول متوسطه شهرستان دلفان انجام شده است لذا مهم ترین سوال این مطالعه به صورت زیر است:
آیا بین بهزیستی مدرسه و مطلوبیت اجتماعی با تاب آوری اجتماعی دانش آموزان دوره اول متوسطه شهرستان دلفان رابطه وجود دارد؟
روش شناسی
پژوهش از لحاظ هدف جزء تحقیقات کاربردی و بر اساس شيوه گردآوري داده ها، توصيفي تحليلي از نوع پیمایشی است و جامعه آماري پژوهش حاضر را کلیه دانشآموزان دوره اول متوسطه شهرستان دلفان در سال 1402-1401 به تعداد 650 نفر تشکیل دادند. 254 نفر بر اساس فرکول کوکران به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. روش نمونهگیری تصادفی طبقهاي متناسب بود که براي این که تمام جامعه آماری پوشش داده شود، ابتدا تمام حجم نمونه به نسبت جامعه در بین تمام مدارس تقسیم شد در مرحله بعد حجم نمونه اختصاص يافته به مدارس دخترانه متوسطه اول به نسبت جامعه آماری و به تفکیک در بين دانش آموزان تقسیم شده و در مرحله آخر به شیوه تصادفي ساده در بین دانش آموزان با توجه به سطح پایه تحصیلی آنها، پاسخ دهنده انتخاب شده و پرسشنامه بين دانشآموزان منتخب توزیع شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار 26spss استفاده شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه به شرح زیر بود:
1-مقیاس بهزیستی مدرسه(AWBQ) تومینین ـ سوینی و همکاران(2012):
این پرسشنامه از نوع خودسنجی است که میزان موافقت یا عدم موافقت پاسخدهنده را با 31 گویه که درباره عقاید وی هستند، در طیف لیکرت مورد سؤال قرار میدهد. پرسشنامه مذکور شامل ابعاد ارزش مدرسه (8 گویه، پاسخ بر اساس طیف 5 درجهای از اصلاً درست نیست= 1 تا کاملاً درست است= 5)، فرسودگی نسبت به مدرسه (10 گویه، پاسخ بر اساس طیف 5درجهای از کاملا مخالفم= 1 تا کاملاً موافقم= 5)، رضایتمندی تحصیلی (4 گویه، پاسخ بر اساس طیف پنج درجهای از به هیچوجه= 1 تا خیلی زیاد= 5) و درآمیزی با کار مدرسه (9 گویه، پاسخ بر اساس طیف 5 درجهای از هرگز= 1 تا همیشه= 5) است. تومینین- سوینی و همکاران (2012) روایی مقیاس را مطلوب ارزیابی کردند. این محققان مقدار آلفای کرونباخ برای ابعاد چهارگانه ارزش مدرسه، فرسودگی نسبت به مدرسه، رضایتمندی تحصیلی و درآمیزی با کار مدرسه را به ترتیب 64/0، 77/0، 91، 94/0 محاسبه کردند. در ایران نیز، مرادی و همکاران (1395) ضرایب آلفای کرونباخ مولفههای ارزش مدرسه، فرسودگی نسبت به مدرسه، رضایتمندی تحصیلی و درآمیزی با کار مدرسه و کل مقیاس به ترتیب 89/0، 87/0، 92/0، 90/0 و 92/0 بدست آمد. و روایی محتوایی و سازه پرسشنامه مذکور نیز مطلوب گزارش گردید.
2- پرسشنامه تاب آوری اجتماعی مرل و همکاران(2011)
پرسشنامه تاب آوری اجتماعی(SEARS) توسط مرل و همکاران(2011) طراحی و اعتباریابی شده است. این پرسشنامه شامل 52 گویه بسته پاسخ بر اساس طیف چهار درجه ای لیکرت می باشد، این مقیاس ابعاد خودتنظيمي هيجاني، توانمندي اجتماعي، مسئوليتپذيري، و همدلي را مورد سنجش قرار می دهد، این پرسشنامه توسط عاصمی (1394) اعتباریابی شده است. طيف مورد استفاده در پرسشنامه بر اساس طيف چهار گزينهاي ليكرت همیشه (3)، غالباً (2)، گاهی اوقات (1) و هیچ وقت (0) ميباشن (مرل و همکاران، 2011).
3- پرسشنامه مطلوبیت اجتماعی کراون و مارلو (1964)
پرسشنامه مطلوبیت اجتماعی کراون و مارلو (1964) داراي 9 سوال بوده و با هدف سنجش میزان مطلوبیت اجتماعی افراد طراحي شده است. برای انتخاب هر پاسخ " درست" برای شماره های 1، 3، 4، 6 و 9 یک نمره به خودتان بدهید.برای انتخاب هر پاسخ "غلط" برای شماره های 2، 5، 7، 8 و یک نمره به خودتان بدهید.هرچه نمره کل شما بالاتر باشد، گرایشتان به آمایه پاسخ یا سبک پاسخی که به "جامعه پسندی" موسوم است، نزدیک تر است.ماده آزمون هایی که فهرست آن در بالا آمده است بخشی از مقیاسی است که "کراون و مارلو" (1964) برای سنجش این گرایش تهیه کرده اند. این ماده آزمونها به این دلیل انتخاب شدند که هریک از پاسخ هایی که در اینجا بر شمردیم باعث می شوند که شما در نظر دیگران خوب جلوه کنید.در واقع، بدین شیوه که این ماده های آزمون نوشته شده اند، این پاسخ ها باعث می شوند که شما بیش از حد خوب به نظر برسید – بیش از آن که واقعیت داشته باشد- هیچ کس قبل از رای دادن همه چیز را درباره سیاستمداران در نمی یابد؛ هیچ کس همیشه شنونده خوبی نیست ؛ هرکس بعضی اوقات سعی می کند تسویه جساب کند؛ و هرکس گهگاه نفرت شدید را تجربه کرده است.این حداقل استدلالی است که زیربنای تهیه این مقیاس را تشکیل می دهد. در پژوهش مرادی و همکارانش(1390) ضریب آلفای کرونباخ پرسشنامه پژوهش 74/0 گزارش شده است.
يافتهها
جدول (1) نتایج توزیع میانگین بهزیستی مدرسه و مؤلفه های آن در بین دانش آموزان دختر متوسطه اول شهر دلفان
مولفه/متغیر | تعداد | کمترین | بیشترین | میانگین | انحراف معیار |
ارزش مدرسه | 254 | 1 | 5 | 3.61 | 0.74 |
فرسودگی نسبت به مدرسه | 254 | 1 | 5 | 3.19 | 0.66 |
رضایتمندی تحصیلی | 254 | 1 | 5 | 3.79 | 0.78 |
درآمیزی با کار مدرسه | 254 | 1.78 | 5 | 3.53 | 0.62 |
بهزیستی مدرسه | 254 | 1.81 | 5 | 3.63 | 0.58 |
خودتنظیمی | 254 | 1.95 | 5 | 3.32 | 0.63 |
توانمندی اجتماعی | 254 | 1.75 | 5 | 3.50 | 0.58 |
همدلی | 254 | 1.8 | 5 | 3.40 | 0.54 |
مسئولیت پذیری | 254 | 1.36 | 5 | 3.37 | 0.69 |
تاب آوری اجتماعی | 254 | 1.96 | 5 | 3.40 | 0.58 |
مطلوبیت اجتماعی | 254 | 00/1 | 00/5 | 63/3 | 0.72 |
بر اساس نتایج دول شماره 1 ، میزان تاب آوری اجتماعی، بهزیستی مدرسه و مطلوبیت اجتماعی در بین دانش آموزان دختر متوسطه اول شهر دلفان در سطح بالاتر از متوسط قرار دارد.
جدول(2) نتايج تحليل رگرسیونی چندگانه بین بهزیستی مدرسه و مطلوبیت اجتماعی با تاب آوری اجتماعی
متغیر مستقل | برآورد ضرایب | خطای استاندارد برآورد ضرایب | برآورد ضرایب استاندارد شده | آماره آزمون T | خطای آزمون ( Sig.) | آماره آزمون F | ضریب تعیین چندگانه |
ثابت | 0.948 | 0.144 | ------- | 6.569 | <0.01 |
280.023 |
0.691 |
بهزیستی مدرسه | 0.088 | 0.037 | 0.087 | 2.411 | <0.017 | ||
مطلوبیت اجتماعی | 0.656 | 0.030 | 0.805 | 22.211 | <0.01 |
با توجه شماره 2، برآورد ضرایب بهزیستی مدرسه و مطلوبیت اجتماعی به ترتیب با مقدار مثبت 088/0 و 656/0 نشان میدهد با بالا بودن(پایین بودن) میزان تاب آوری اجتماعی و مطلوبیت اجتماعی، میزان تابآوری اجتماعی دانش آموزان دختر متوسطه اول شهر دلفان افزایش (کاهش) مییابد. همچنین، برآورد ضرایب استاندارد شده در جدول 2 نشان می دهد که مطلوبیت اجتماعی با برآورد استاندارد 805/0 نسبت به بهزیستی مدرسه با مقدار استاندارد 087/0 تاثیر بیشتری روی تاب آوری اجتماعی دانشآموزان دختر متوسطه اول شهر دلفان دارد. به همین ترتیب، با توجه به مقدار ضریب تعیین، نتیجه میشود که مؤلفههای بهزیستی مدرسه و مطلوبیت اجتماعی بر تاب آوری اجتماعی دانش آموزان دختر متوسطه اول شهر دلفان به میزان 69.1 درصد تاثیر دارد.
جدول 3 نتايج همبستگي پیرسون بهزیستی مدرسه، مطلوبیت اجتماعی و تاب آوری دانش آموزان دوره اول متوسطه شهرستان دلفان | |||
متغیر | 1- بهزیستی مدرسه | 2- مطلوبیت اجتماعی | 3- تابآوری اجتماعی |
1- بهزیستی مدرسه | 1 | **0.287 | **0.241 |
2- مطلوبیت اجتماعی | **0.287 | 1 | **0.262 |
3- تابآوری اجتماعی | **0.241 | **0.262 | 1 |
**: همبستگی در سطح 0.001 معنی دار است |
بر اساس نتایج جدول شماره 3 بین تمام متغیرهای مورد مطالعه در سطح خطای کمتر از 0.01 رابطه معنی دار و مستقیمی وجود دارد.
بحث و نتیجه گیری
اين پژوهش به منظور بررسی رابطه بین تاب آوری اجتماعی و مطلوبیت اجتماعی با بهزیستی مدرسه در بین دانش آموزان دختر متوسطه اول شهر دلفان انجام شد.
نتیجه فرضیه اصلی نشان داد بین بهزیستی مدرسه و مطلوبیت اجتماعی با تابآوری اجتماعی رابطه وجود دارد. که نتایج این فرضیه با نتایج پژوهش کمری و همکاران(1400)، شیخ الاسلامی و همکاران(1400)، حق بین و شیخ الاسلامی(1399) ، هدایت و صادق زاده(1399)، قنبری طلب و همکاران(1398)، بهادری و برقی(1398)، بیانی و همکاران(1396)، استین و همکاران(2021)، جانسون (2020)، ساتیسی (2019)، فن و همکاران(2019)، استوارت و همکاران (2018)، ردی و جیشانکار (2017)، فاین و رودی (2016)، همخوانی دارد.
در تبیین نتایج این فرضیه می توان گفت که شادابی و سرزندگی مدرسه از ویژگی های کلیدی تاب آوری اجتماعی و مطلوبیت اجتماعی دانش آموزان است. این ویژگی ها این اطمینان را می دهد که دانش آموزان برای چالش ها، نیازها و الزامات رفاه مدرسه آماده هستند و نحوه کار معلمان و همکاری و معاشرت با دانش آموزان، والدین و دیگران را توصیف می کند. در این رابطه پاکران (2006) بیان میکند که احساساتی که مستقیماً با فعالیت ها یا نتایج تحصیلی مرتبط هستند به عنوان هیجانات تحصیلی تعریف می شوند. مطابق یافته ها کمری و همکاران(1400) ، شناخت اجتماعی از طریق هدف توسعه اجتماعی بر امید به تحصیل و تحسین تأثیر غیرمستقیم و مثبت داشت. هدف توسعه اجتماعی نیز از طریق هیجانات مثبت امید به تحصیل و تحسین بر درگیری تحصیلی تأثیر غیرمستقیم و مثبت و بر فرسودگی تحصیلی تأثیر غیرمستقیم و منفی داشت. همچنین هدف جهت گیری مثبت-اجتماعی از طریق عاطفه اجتماعی تحسین بر درگیری تحصیلی تأثیر غیرمستقیم و منفی داشت. با توجه به این نتایج، شناخت اجتماعی با افزایش هدف رشد اجتماعی باعث افزایش هیجانات مثبت امید به تحصیل و تحسین می شود و از این طریق بر بهزیستی تحصیلی (درگیری تحصیلی و فرسودگی تحصیلی) تأثیر می گذارد. می توان نتیجه گرفت که در زمینه بهزیستی تحصیلی متغیرهایی مانند شناخت اجتماعی، اهداف پیشرفت اجتماعی و عواطف مثبت تحصیلی و اجتماعی می توانند نقش مهمی ایفا کنند. شیخ الاسلامی و همکاران (1400) در پژوهشی بین ادراک از محیط کلاس، خوش بینی تحصیلی و تاب آوری اجتماعی مثبت با بهزیستی مدرسه دانش آموزان دختر رابطه مثبت و بین تاب آوری اجتماعی منفی و رابطه منفی نشان دادند. رفاه مدرسه دانش آموزان دختر یک معنی وجود دارد. بنابراین می توان نتیجه گرفت که ادراک از محیط کلاس، خوش بینی تحصیلی و تاب آوری اجتماعی از جمله متغیرهای مرتبط با رفاه دانش آموزان با مدرسه هستند. استین و همکاران (2021) در تحقیقی نشان داد که شرایط فیزیکی و جو مدرسه، خودکارآمدی، نظم/انضباط، تحریک و فعالیت و یکی از مؤلفههای اضطراب امتحان پس از کنترل سایر عوامل قویترین پیشبینیکنندههای بهزیستی مدرسه هستند. فن و همکاران(2019)، ر پژوهشی با عنوان "نقش بهزیستی مدرسه در دانش آموزان: مطالعه ای با استفاده از مدل سازی معادلات ساختاری" بر روی دانش آموزان هلندی نشان داد که ویژگی های مثبتی مانند نیاز به آزادی، تلاش تحصیلی و شخصی، استقلال، انتخاب، استقلال، سلامت، امنیت و پاسخ های عاطفی مثبت به عنوان شاخص های رفاه مدرسه بیان می شوند. در واقع مطلوبیت اجتماعی دانش آموز یک باور فردی است که تحت تأثیر عوامل محیطی در فرد شکل می گیرد. این باور به این نکته اشاره دارد که در صورت برقراری روابط اعتمادی بین دانش آموزان و کادر آموزشی، وجود تأکید علمی در محیط و سپس شکل گیری حس وحدت با محیط آموزشی، فرد انگیزه بالایی به دست می آورد (شانن موران، بانکول، میشل و مور، 2011). بر این اساس مفهوم بهزیستی تحصیلی با هدف پیوند کارکردهای عاطفی و تحصیلی، بهسازی رابطهی فراگیرنده مدرسه و ایجاد تغییرات موازی پیشرونده در فرد و مدرسه، توسط تومینین سوینی و همکاران در جامعهی دانشآموزان دبیرستانی توسعه یافت. این محققان اظهار داشتند با توجه به نقش مرکزی مدرسه در زندگی نوجوانان و اهمیت پیشرفت تحصیلی در کارکردهای اجتماعی عاطفی نوجوانان، بهزیستی این گروه سنی در ارتباط با بافت مدرسه و شرایط آموزشی قابل تعریف است.
بر اساس نتایج بین بهزیستی مدرسه با مطلوبیت اجتماعی دانش آموزان دوره متوسطه شهرستان دلفان رابطه وجود دارد . در تبیین این فرضیه باید اظهار نمود که يكي از عواملي كه منجر به مطلوبیت اجتماعی دانش آموزان می شود، بهزیستی مدرسه است. بنابراين با مدیریت بهزیستی مدرسه مي توان مطلوبیت اجتماعی دانش آموزان را ارتقاء نمود. صادق زاده(1399) نیز نشان داد که ارتباط با مدرسه، بهزیستی تحصیلی و سرزندگی تحصیلی4.41 درصد کل واریانس متغیر هیجانات تحصیلی را تبیین می کنند و از بین متغیرها، متغیر بهزیستی تحصیلی با مقدار بتای 696/0 بیش از سایر متغیرها قدرت تبیین کنندگی متغیر هیجانات تحصیلی را دارد اما ارتباط با مدرسه و سرزندگی تحصیلی قدرت پیش بینی هیجانات تحصیلی دانش آموزان را ندارند. مدل معادلات ساختاری نیز معنادار بود و برازش مطلوبی داشت. براید(2020) ، در پژوهشی نشان داد که بهزیستی با آموزش و یاد دادن از یک طرف و یادگیري و عملکرد از طرف دیگر در دانش آموزان دختر و پسر آلمانی رابطۀ معنادار دارد. رائوفلدر و رینگسین (2018) ، ادراك هیجانات به طور مستقیم و مثبت بهزیستی مدرسه را پیش بینی می کند به همین سبب تلاش و نیروي بیشتري براي موفقیت تحصیلی صرف می کنند که باعث بهبود بهزیستی مدرسه آنان می شود. بهزیستی مدرسه به رضایت و خشنودی دانش آموز از زندگی در مدرسه اشاره دارد(کونو و ریمپلا، 2002). تیان، (2008) . در نتیجه، بهزیستی مدرسه را به عنوان تعامل رضایتمند در میان دانش آموزان به ارزیابی رضایتمندی مدرسه ، عاطفه مثبت و عاطفه منفی در مدرسه مطرح می کند.
از دیگر نتایج به دست آمده وجود رابطه بین بهزیستی مدرسه با تاب آوری اجتماعی دانش آموزان دوره متوسطه شهرستان دلفان بود که در تبیین نتایج این فرضیه می توان گفت که با افزایش سطح بهزیستی مدرسه در میزان سلامت عمومی نیز بهبود مشاهده شده است. بنابراین، بهزیستی مدرسه به طور مستقیم با فعالیتهای تحصیلی یا نتایج تحصیلی گره خورده اند که ممکن است یادگیری و عملکرد را از طریق و فرآیندهای حافظه مانند بازیابی و ذخیرة اطلاعات، انگیزش، راهبردهای یادگیری، منابع شناختی سلامت روانشناختی و جسمانی تحت تاثیر قرار داده و به دنبال آن موجب افزایش تاب آوری شوند که افزایش رضایت تحصیلی افراد را به دنبال خواهد داشت. به عبارتی، میتوان چنین گفت که آگاهی دادن به دانش آموزان در مورد بهزیستی آنها، تقویت باورهای دانش آموزان نسبت به قابلیت و توانمندیها فردی و ایجاد بازخورد مثبت نسبت به یادگیری، پذیرش و کنار آمدن مؤثر با آنها، شناخت و دستکاری ارزیابیهای شناختی معیوب و ناکارآمد و تبدیل آنها به ارزیابیهای کارآمد، میتواند در تعدیل و اصلاح تاب آوری دانش آموزان مؤثر باشد. همچنین بر ارزیابیهای شناختی و رفتاری دانش آموزان نیز تاثیر بگذارد.
یکی دیگر از نتایج مطالعه وجود رابطه مستقیم بین مطلوبیت اجتماعی با تاب آوری اجتماعی دانش آموزان دوره متوسطه شهرستان دلفان بود. که این یافته با این بخش از نظریه بک همخوانی دارد که معتقد است ما همیشه با رویدادهای زندگی به صورت عینی برخورد نمی کنیم و واکنش های ما در برخورد با مسائل زندگی در بسیاری از موارد نامتناسب است. بنابراین ادراک ما از اشیاء و موقعیتهای جهان پیرامون یکی از عوامل تعیینکننده اصلی اعمال و رفتار ماست و در نتیجه افکار نقش اساسی در رفتار انسان دارند. در واقع داشتن مطلوبیت اجتماعی و تحریف واقعیت باعث کاهش سطح تاب آوری در دانش آموزان می شود. مطلوبیت اجتماعی مانند پیوستاری است که در یک سر آن افراد با سطح مطلوبیت اجتماعی قرار دارند که نظرات و تجربیات خود را در مصاحبه و پاسخ به سؤالات تغییر می دهند و در سر دیگر آن افراد با مطلوبیت اجتماعی پایین که دیدگاه خود را تغییر نمی دهند. و به هر شکلی تجربه می کند. نمی دهند، واقع شده اند. مطلوبیت اجتماعی مجموعه ای از آرمان ها درباره درست یا نادرست، شایسته یا نالایق، مطلوب یا نامطلوب، خوب یا بد است و برای هر جامعه ای ضروری، محترم، مقدس، مطلوب و مطلوب تلقی می شود. مطلوبیت اجتماعی یعنی: الگوهای کلی رفتار، احکام جمعی و هنجارهای عملکردی که عموماً مورد قبول و مطلوب جامعه است. به عبارت دیگر روابط اجتماعی جوهره جامعه را تشکیل می دهد و مطلوبیت اجتماعی چگونه و چون این روابط ظاهر و محتوا شکل و جهت می دهد. بر این اساس، هر عامل یا موقعیت یا صفتی که مربوط به داشتن انگیزه بالا برای انتقال تأثیرات مطلوب به دیگران باشد یا با اعتماد کم به توانایی خود در ایجاد این تأثیرات مطلوب و مطلوب بر روی دیگران باشد، می تواند تاب آوری را کاهش دهد. (هویل و لیاری32، 2019). بنابراین با افـزایش مطلوبیـت اجتمـاعی، میـزان تاب آوری افزایش مییابد. این مطالعه با محدودیتهایی نیز مواجه بوده است:
از آنجـا یی کـه یافتههاي پژوهش بر اساس مقیاس و استفاده از پرسشنامه بود و پرسشنامهها اصولاً به دلیـل یافتـههـاي ناخودآگـاه، مسـتعد تحریف هستند و این ممکن است نتایج پژوهش را به مخـاطره بیاندازد. هم چنین پژوهش حاضر ماهیتاً از نوع همبسـتگی بـود. بنـابراین نمیتوان روابط به دست آمده را از نوع روابـط علـت و معلـولی تلقی کرد. و با توجه به اینکه پـژوهش حاضـر بـر روي دانشآموزان دختر دوره اول متوسطه آمـوزش وپـرورش شهر دلفان انجـام گرفتـه اسـت؛ لـذا در تعمـیم نتـایج بـر روي دانشآموزان دختر و شهرهاي دیگر باید احتیاط نمـود.
بر اساس نتایج بدست آمده پیشنهادهای زیر قابل طرح است:
معلمان و مدیران مدارس باید در ایجاد شبکه های ارتباطی، تشویق روابط متقابل و سالم، افزایش حسن نیت در کار در بین دانش آموزان و زمینه سازی برای افزایش مطلوبیت اجتماعی در دانش آموزان تلاش کنند. مدیران آموزش و پرورش با برگزاری دوره های آموزشی و برگزاری نشست های علمی دانش معلمان را در زمینه تاب آوری اجتماعی ارتقا دهند تا معلمان به آن باور داشته باشند و در محیط کار به آن احترام بگذارند و در نهایت فراهم نمودن محیط کاری مناسب می تواند باعث ایجاد مطلوبیت اجتماعی در دانش آموزان شود که این احساس ضمن کمک به ارتقای سطح بهزیستی مدرسه باعث بهبود ماندگاری آنان در مدرسه و تمایل به پذیرش ارزش های آموزشی مدرسه شده و به بهزیستی کمک میکند.
فهرست منابع
- بهادری خسروشاهی، جعفر و برقی، عیسی(1398).نقش مطلوبیت اجتماعی و پذیرش در پیش بینی خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان دوره دوم متوسطه، آموزش محیط زیست و توسعه پایدار، 8(1): 133-144.
- بیانی، علی اصغر؛ گودرزی، حسنیه؛ کوچکی، عاشورمحمد(1387). رابطه ابعاد بهزیستی روان شناختی و سلامت عمومی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزاد شهر، دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، 10(35-36): 153-164.
- ابوالقاسمی، عباس؛ جوانمیری، لیلا(1391). نقش مطلوبیت اجتماعی سلامت روانی و خودکارآمدی در پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر، روان شناسی مدرسه ، 1(2): 1-20.
- حجازی، الهه؛ صالح نجفی، مهسا؛ غلامعلی لواسانی، مسعود(1394). رابطه ادراک از محیط کلاس و خوش بینی با تحول مثبت دانش آموزان، مجله روانشناسی، 19(2): 188-198.
- حقبین، فاطمه و شیخالاسلامی، راضیه( 1398). پیشبینی نشاط ذهنی بر اساس بهزیستی مدرسه: نقش واسطهای سبکهای خودتنظیمی هیجانی، مطالعات روانشناسی تربیتی، 16(35): 23-52.
- صفاری نیا، مجید و بازیاری میمند، مهتاب(1391). مقایسه تابآوری هیجانی و اجتماعی در دانشآموزان مناطق محروم با غیرمحروم. اندیشه های نوین تربیتی, 8(1), 107-124
- کمری سنقرآبادی، سامان؛ فولادچنگ؛ محبوبه و خرمایی، فرهاد(1399). تبیین علّی بهزیستی تحصیلی بر اساس شناخت اجتماعی، اهداف پیشرفت اجتماعی و هیجانهای مثبت تحصیلی و اجتماعی،روان شناسی تربیتی، 16(57): 148-119.
- قنبری طلب، محمد؛ شیخ الاسلامی، راضیه ؛ فولاد چنگ، محبوبه ؛ حسین چاری، مسعود(1397). رابطه باورهای هوشی و بهزیستی مدرسه: نقش واسطهای امید، راهبردهای شناختی در یادگیری ، 6(11): 115-95.
- مرادی، مرتضی؛ سلیمانی خشاب، عباسعلی؛ شهابزاده، صديقه؛ صباغیان، حمید و دهقانی زاده، حسین (1395). آزمون ساختار عاملی و سنجش همسانی درونی نسخه ايرانی پرسشنامه بهزيستی تحصیلی. فصلنامه اندازهگیری تربیتی، 6( 24 ،):251-276
- هدایت، فائزه؛ صادق زاده، صغری(1399). رابطه ارتباط با مدرسه و بهزیستی تحصیلی با هیجانات تحصیلی با نقش میانجیگیری سرزندگی تحصیلی،رویکری نو در ورانشناسی، 2(2): 7-21.
- Beaver, B.R, (2018)..A positive approach tochildren.s internalizing problems. , Professional Psychology: Research and Practice, 39(2), 129-136.
- Bekkers, R.(2001). The social desirability of social orientation. American Psychology, 46(50), 1076-1077.
- Bradshaw, J., Keung, A., Rees, G., & Goswami, H. (2011). Children's subjective well-being: International comparative perspectives. Children and youth services review, 33(4), 548-556.
- Connor, K. M., & Davidson, J. R. (2003). Development of a new resilience scale: The Connor‐Davidson resilience scale (CD‐RISC). Depression and anxiety, 18(2), 76-82.
- Crowne, D. P., & Marlowe, D. (1960). Marlowe-Crowne social desirability scale. Journal of Consulting Psychology.
- Darnon, C., Dompnier, B., Delmas, F., Pulfrey, C., & Butera, F.(2019). Achievement Goal Promotion at University: Social Desirability and Social Utility of Mastery and Performance Goals. Journal of Personality and Social Psychology, 96(1), 119-134.
- Danielsen, A. G., Samdal, O., Hetland, J., & Wold, B. (2019). School-related social support and students' perceived life satisfaction. The Journal of educational research, 102(4), 303-320.
- Dodge, R., Daly, A., Huyton, J., Sanders, L. (2012). The challenge of defining wellbeing. International Journal of Wellbeing, 2(3), 222-235.
- Eldar‐Avidan, D., Haj‐Yahia, M. M., & Greenbaum, C. W. (2009). Divorce is a part of my life… resilience, survival, and vulnerability: Young adults’ perception of the implications of parental divorce. Journal of Marital and family therapy, 35(1), 30-46.
- Kaplan, A., & Maehr, M. L. (1999). Enhancing the motivation of African American students: An achievement goal theory perspective. Journal of Negro Education, 23-41.
- Konu, A. I., Lintonen, T. P., & Rimpelä, M. K. (2012). Factors associated with schoolchildren's general subjective well-being. Health education research, 17(2), 155-165.
- Hoyle, R. H and. Leary, M. R., (2019). Handbook of individual differences in social behavior. New York: Guilford Press.
- Long, R. F., Huebner, E. S., Wedell, D. H., & Hills, K. J. (2012). Measuring school‐related subjective well‐being in adolescents. American journal of Orthopsychiatry, 82(1), 50.
- Loannidis,c, (2020). .Study shows women leader More resilient than men.. Retieved from: ( http://www.bidiversity).
- Masten, A. S. (2009). Ordinary magic: Lessons from research on resilience in human development. Education Canada, 49(3), 28-32.
- Masten, A.S & Powell, (2003). .The resiliency model.Excellent source of indepth information on resiliency..Retieved from: ( http://resilnet.uiuc. Edu/ library.htmL.).
- Maddi, S.R &Khoshaba, D.M. (2015). .Resilience at work., Brodway, AMA con.American management association, NY 10019.
- Orkibi, H., Ronen, T., Assoulin, N. (2013). “The Subjective Well-Being of Israeli Adolescents Attending Specialized School Classes”. Journal of Educational Psychology, 106(2), 515-526.
- Pajares, F., Valiante, G.(2006). Influence of self- efficacy on elementary students writing. Journal of Educational research , 90(6), 353-360.
- Tan, J.A., & Hall, R.J.(2005). The effects of social desirability bias on applied measures of goal orientation. Personality and Individual Differences, 38(8), 1891-1902.
- Tuominen-Soini, H., Salmela-Aro, K., & Niemivirta, M. (2012). Achievement goal orientations and academic well-being across the transition to upper secondary education. Learning and individual differences, 22(3), 290-305.
- Ungar, M. (2018). Resilience across cultures. The British Journal of Social Work, 38(2), 218-235.
- Vázquez, C., Hervás, G., Rahona, J. J., & Gómez, D. (2019). Psychological well-being and health. Contributions of positive psychology. Anuario de Psicologia Clinica y de la Salud/Annuary of Clinical and Health Psychology, 5, 15-27.
- Waller, M. A. (2001). Resilience in ecosystemic context: Evolution of the concept. American Journal of orthopsychiatry, 71(3), 290-297.
- World Health Organization. (2013). The World Health Report 2000. Health Systems: Improving Performance. Geneva: World Health Organization. http://www.who.int/whr/2000/en/ (accessed 1 September 2010)
Examining the relationship between school well-being and social desirability with social resilience of secondary school students
Shabnam Daraai Fathabad33, Faranak Mosavi34
Abstract:
The present study was conducted with the aim of determining the relationship between school well-being and social desirability with social resilience of Delfan secondary school students. The research was done by descriptive-correlation method. The statistical population of all high school students of Delfan city in 1402-1401 was 650 people. The sample size was estimated according to the table of Krejci and Morgan (01970) 365; the stratified random sampling method was used and to collect data, the school well-being standard questionnaires (AWBQ) Tominin-Sweeney et al. (2012), academic emotions (AEQ) ) Pakran et al. (2002) and Crown and Marlowe's social desirability (1964) were used and SPSS 26 software was used to analyze the data. The results showed a significant and direct correlation between the variables of school well-being and social desirability and social resilience. There is.
Key words: school welfare, social desirability, social resilience
[1] Waller
[2] Masten
[3] Conner & Davidson
[4] Maddi&Khoshaba
[5] Loannidis
[6] Strength-based Theory
[7] Beaver
[8] Social-Ecological System(SES)
[9] MichaelUngar
[10] Bradshaw, Keung, Rees, & Goswami
[11] Long, R. F., Huebner, E. S., Wedell, D. H., & Hills, K. J.
[12] Konu, Rimpela & Lintonen
[13] Orkibi, Ronen & Assoulin
[14] World Health Organization
[15] Dodge, Daly, Huyton & Sanders
[16] Vazquez, Hervas, Rahona & Gomez
[17] Danielsen, Samdal, Hetland & Wold
[18] Hofman
[19] Bronis
[20] Engels, Aelterman, Petegem & Schepens
[21] Kaplan & Maehr
[22] having
[23] loving
[24] being
[25] Allardt
[26] Social Desirability
[27] Lahaderne & Jackson
[28] Bekkers
[29] Tan & Hall
[30] Peterson, C.H., Casillas, A., & Robbins, S.B.
[31] Darnon, Dompnier, Delmas, Pulfrey & Butera
[32] Hoyle & Leary .
[33] 1 - Master of Educational Management, Department of Educational Management, Faculty of Literature and Humanities, Islamic Azad University, Kermanshah, Iran.
[34] 2* - Department of Educational Management, Faculty of Literature and Humanities, Kermanshah Branch, Islamic Azad University, Kermanshah, Iran (Corresponding Author).