بررسی میزان توجه به مولفه های حقوق کودک درکتب درسی پایه پنجم ابتدایی
الموضوعات :اکرم تفرشی نژاد 1 , نسرین قنبری 2 , عطیه انجامی 3
1 - کارشناسی ارشد آموزش ابتدایی ،دانشگاه آزاد اسلامی، واحد یادگارامام خمینی(ره)شهرری،تهران، ایران
2 - استادیار گروه آموزش ابتدایی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد یادگار امام خمینی(ره)شهرری. تهران، ایران.
3 - دانش آموخته کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد یادگار امام خمینی(ره) شهرری، تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: تحلیل محتوا, حقوق کودک, کتاب های درسی,
ملخص المقالة :
هدف تحقیق تحلیل محتوای مولفه های حقوق کودک کتب پنجم ابتدایی بود. روش تحقیق تحلیل محتوا و از نوع کمی بود و کتابهای مطالعات اجتماعی، هدیه آسمانی و فارسی پایه پنجم ابتدایی مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها چک لیست محقق ساخته جهت سنجش مولفه های حقوق فردی، اجتماعی و خانوادگی بود. ضریب پایایی ابزار براساس فرمول ویلیام اسکات(۱۹۹۵)، ۰/۸۵ بود. جهت تحلیل داده ها از روش آنتروپی شانون استفاده شد. نتایج نشان داد که میزان توجه به مولفه های حقوق کودک در کتب مورد مطالعه بدین شرح است که؛ در زمینه شاخص های مولفه حقوق فردی کودکانحق هویت و کرامت انسانی رتبه اول بیشترین توجه؛ و حق کودکان اقلیت رتبه آخر کمترین توجه قرار دارند. در مورد حقوق خانوادگی شاخص حق نظارت و دخالت والدین رتبه اول بیشترین توجه؛ و ورود به دادگاه صالحه با وجود مشکلات رتبه آخر کمترین توجه قرار دارند و در نهایت در زمینه حقوق اجتماعی حقوق فرهنگی در رتبه اول بیشترین توجه؛ و حقوق کودکان معلول و حقوق قضائی کودک رتبه آخرکمترین توجه قرار دارند.
_||_