نقش سرمایههای تحولی درونی و بیرونی در پیشبینی عملکرد تحصیلی درس کار و فناوری و مطالعات اجتماعی دانشآموزان پایه نهم
الموضوعات :آرزو غفوری 1 , محمد مهدی شریعت باقری 2 , ابراهیم صفی خانی 3 , مهدی رضایی 4
1 - دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 - استادیار روان شناسی بالینی -تربیتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
3 - استادیار دانشگاه فرهنگیان شهید رجایی، قزوین، ایران
4 - استادیار دانشگاه بیرجند، ایران
الکلمات المفتاحية: سرمایههای تحولی درونی و بیرونی, عملکرد, دروس کار و فناوری, مطالعات اجتماعی, پایه نهم,
ملخص المقالة :
پیشرفت مثبت در دوران نوجوانی پیامدهای مادامالعمر دارد؛ یکی از دغدغههای اصلی نظامهای آموزشی، تلاش برای جستجوی راههایی برای ارتقاء عملکرد تحصیلی دانشآموزان است. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش سرمایههای تحولی درونی و بیرونی در پیشبینی عملکرد تحصیلی درس کاروفناوری و مطالعات اجتماعی دانشآموزان پایه نهم انجام شد. ابعاد سرمایههای تحولی درونی شامل تعهد به یادگیری، ارزشهای مثبت، شایستگی های اجتماعی و هویت مثبت و ابعاد سرمایه های تحولی بیرونی شامل حمایت، توانمندسازی، محدودهها وانتظارات و استفاده سازنده از زمان است. این پژوهش، از نوع پیمایشی و از لحاظ روش تحلیل داده، از نوع مطالعات همبستگی است. جامعه آماری تحقیق کلیه دانشآموزان پایه نهم استان قزوین بودند. از طریق نمونهگیری خوشهای، پرسشنامهها در بستر شاد در اختیار دانشآموزان قرار گرفت. به منظور تعیین سهم متغیرهای مستقل در پیشبینی متغیر وابسته از تحلیل رگرسیون استفاده شد. نتایج مطالعه حاضر حاکی از آن بود که همبستگی بین متغیر سرمایه تحولی و خردهمقیاسهای آن با عملکرد دانشآموزان در دروس کاروفناوری و مطالعات اجتماعی معنیدار می باشد که با افزایش نمره سرمایههای تحولی دانشآموزان، عملکرد تحصیلی آنان نیز ارتقاء مییابد.