بررسی اثربخشی بازی درمانی کودک محور بر مهارت حل مساله اجتماعی و پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان دارای اختلال یادگیری
الموضوعات :
فاطمه رضازاده جودی
1
,
سعید نجارپور استادی
2
1 - دانشگاه ازاد اسلامی، تبریز، ایران
2 - دانشگاه ازاد شبستر، شبستر، ایران
الکلمات المفتاحية: اختلال یادگیری, بازی درمانی کودک محور, مهارت حل مساله اجتماعی, پیشرفت تحصیلی,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش تعیین اثربخشی بازی درمانی کودک محور بر مهارت حل مساله اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان با اختلال یادگیری بود. طرح پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل دانش آموزان دختر و پسر مبتلا به اختلال یادگیری مقطع دوره دوم ابتدائی(پایه چهارم،پنجم و ششم) شهرستان تبریز در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ بود که به مراکز ال دی تبریز مراجعه کرده بودند. از بین آنها نمونهای ۳۰ نفری به روش در دسترس انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایدهی شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه تجدیدنظر شده مهارت حل مساله اجتماعی و مجموعه آزمون استاندارد شده حساب یا آزمون پیشرفت تحصیلی و تشخیصی ریاضی شلو بود. گروه آزمایش طی ۱۲ جلسه ۴۵ دقیقهای بسته آموزشی بازی درمانی را دریافت کردند، اما گروه کنترل مداخلهای دریافت نکردند و آموزش توسط معلم به شیوه معمول انجام پذیرفت. سپس پس آزمون برای گروه کنترل و آزمایش انجام گرفت. تحلیل کوواریانس تک متغیره نشان داد که نمرات گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل در متغیرهای مهارت حل مساله اجتماعی و پیشرفت تحصیلی به طور معنادار افزایش یافته است. (P≤۰/۰۵) بنابراین، میتوان گفت بازی درمانی کودک محور بر افزایش مهارت حل مساله اجتماعی و پیشرفت تحصیلی در درس ریاضی دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری موثر است.