شناسایی و الویتبندی مولفههای رفتار شهروندی سایبری، تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات و عدالت آموزشی در نظام آموزشی و ارتباط آنها با یکدیگر
الموضوعات :حمید ولی اللهی رودباری 1 , عصمت رسولی 2 , لادن سلیمی 3
1 - دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی ، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.
2 - عضو هیأت علمی. دانشگاه آزاد
3 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.
الکلمات المفتاحية: عدالت آموزشی, رفتار شهروندی سایبری, کاربست فناوری اطلاعات و ارتباطات,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و الویتبندی مولفههای رفتار شهروندی سایبری، تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات و عدالت آموزشی در نظام آموزشی و ارتباط آنها با یکدیگر انجام شد. روش تحقیق کیفی – کمی – اولویتبندی، جامعۀ آماری در بخش کیفی، مدیران نظام آموزش و پرورش، اعضاء هیئت علمی در مراکز آموزش عالی، در بخش کمی معلمان مدارس دوره دوم متوسطه مازندران، در 400 مدرسه بتعداد 6420 نفر و در بخش الویتبندی، اعضاء هیئت علمی و مدیران عالی آموزش و پرورش استان مازندران بودند. در بخش کیفی از روش نمونهگیری غیرتصادفی" هدفمند"، تعداد 20 نفر، در بخش کمی با روش خوشهای نسبی بر اساس فرمول کوکران، تعداد 364 نفر و در بخش اولویتبندی، تعداد 25 نفر با روش هدفمند، انتخاب شدند. دادهها در بخش کیفی از طریق تکنیک دلفی با پرسشنامه نیمهساختاریافته و ساختاریافته، در بخش کمی از طریق مدلسازی معادلات ساختاری با پرسشنامه 92 گویهای و در بخش اولویتبندی، از طریق تکنیک دیماتل با پرسشنامههای ماتریسی، استخراج شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزارهای SPSS و AMOS و DEMATEL SOLVER استفادهشد. یافتهها نشان داد که رفتار شهروندی سایبری با عدالت آموزشی و کاربست ICT و عدالت آموزشی با کاربست ICT، رابطه معنادار و مثبتی داشته و عدالت آموزشی در رابطه رفتار شهروندی سایبری با عدالت آموزشی و کاربست ICT، نقش میانجی را ایفا نمود.
_||_