مدلیابی رابطه تعادل عاطفی، هوش اجتماعی با اضطراب سخنرانی: نقش واسطهگری انتظار پیامد و برانگیختگی هیجانی در دانشجویان
الموضوعات :محمد اسماعیل زاده 1 , صادق نصری 2 , ابوطالب سعادتی شامیر 3
1 - دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 - دانشیار، گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران(نویسنده مسئول) s.nasri@sru.ac.ir
3 - استادیار، گروه مشاوره واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: هوش اجتماعی, انتظار پیامد, کلید واژه ها: تعادل عاطفی, اضطراب سخنرانی, برانگیختگی هیجانی,
ملخص المقالة :
مقدمه: اضطراب سخنرانی از عوامل مختلفی نشأت میگیرد، دو عامل مهم در این زمینه تعادل عاطفی و هوش اجتماعی با واسطه-گری انتظار پیامد و برانگیختگی هیجانی میتواند باشد. بنابراین این تحقیق با هدف مدل یابی رابطه تعادل عاطفی، هوش اجتماعی و اضطراب سخنرانی با واسطهگری انتظار پیامد و برانگیختگی هیجانی در دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان انجام شد. روش: این پژوهش همبستگی از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان استان کرمان در سالتحصیلی 1400-1399 بودند که به روش نمونهگیری خوشه ای 740 نفر انتخاب شدند و به مقیاسهای اضطراب سخنرانی ﭘﺎل (1996)، تـعادل عـاطفی برادبورن (١٩٦٩)، هوش اجتماعی سیلورا و همکاران (2001)، انتظار پیامد بنز و ویتون (1997) و برانگیختگی هیجانی گروس و جان (2003) پاسخ دادند. برای تحلیل داده ها از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر استفاده شد. یافته ها: نتایج تحقیق نشان داد مدل تبیین تعادل عاطفی، هوش اجتماعی و اضطراب سخنرانی با میانجی گری انتظار پیامد و برانگیختگی هیجانی در دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان از برازش قابل قبولی برخوردار است. تعادل عاطفی و هوش اجتماعی بر اضطراب سخنرانی، انتظار پیامد و برانگیختگی هیجانی اثر مستقیم دارند. انتظار پیامد در رابطه بین تعادل عاطفی و هوش اجتماعی با اضطراب سخنرانی نقش واسطهای ایفا میکند. همچنین برانگیختگی هیجانی در رابطه بین تعادل عاطفی و هوش اجتماعی با اضطراب سخنرانی نقش واسطهای ایفا میکند.نتیجهگیری: طبق نتایج بدست آمده می توان نتیجه گیری کرد اضطرلب سخنرانی دانشجویان که یکی از شایع ترین اضطراب های اجتماعی در بین دانشجویان می باشد
_||_