نقش سبکهای پردازش اطلاعات در حل مسئله با نقش میانجیگری اضطراب امتحان و انعطافپذیری شناختی در دانش آموزان دختر متوسطه دوم ناحیه دو اردبیل
الموضوعات :محمدرضا نوروزی همایون 1 , علی رضایی شریف 2 , فائزه هدایت 3
1 - کارشناسی ارشد رشته مشاوره مدرسه، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
2 - دانشیار گروه مشاوره دانشگاه محقق اردبیلی، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی، اردبیل، ایران.
3 - دانشجوی کارشناسی ارشد رشته تحقیقات آموزشی، دانشگاه شهید مدنی تبریز.
الکلمات المفتاحية: اضطراب امتحان, حل مسئله, انعطافپذیری شناختی, سبکهای پردازش اطلاعات,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با توجه به ماهیت موضوع و اهداف موردنظر، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعهی آماری این تحقیق، تمامی دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه ناحیه دو مدارس شهر اردبیل در سال تحصیلی 1400 تعداد 4800 نفر دانش آموزان بودند. برای انتخاب نمونهی آماری مناسب و قابلقبول برای اجرای آزمونها و گردآوری دادهها، از فرمول کوکران برای مشخص کردن حجم و اندازهی نمونهی آماری استفاده شد. بر اساس فرمول نمونهگیری فوق، تعداد 355 نفر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش عبارتند از پرسشنامه سبکهای پردازش اطلاعات پسینی و اسپاین (1999)، پرسشنامه اضطراب امتحان فریدمن (1997)، پرسشنامه حل مسئله پارکر (1997) و پرسشنامه انعطافپذیری شناختی دنیس و وندروال (۲۰۱۰)، دادههای جمعآوریشده از اجرای پرسشنامهها مورد تجزیهوتحلیل آماری قرار گرفتند. ابتدا برای خلاصه کردن و توصیف دادههای عوامل دموگرافیک از آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد متغیرها) و در بخش دوم، برای آزمون فرضیهها از آمار استنباطی با استفاده از نرمافزار 22 - spss جهت بررسی سؤال و فرضیههای پژوهش استفاده شد؛ و تحلیل مسیر با نرمافزار لیزرل انجام شد. میتوان نتیجه گرفت که بین سبکهای پردازش اطلاعات و نقش میانجیگری اضطراب امتحان و انعطافپذیری شناختی با حل مسئله رابطه معناداری وجود دارد مدل معادلات ساختاری هم مورد برازش قرار گرفت.
_||_