تبیین مدل علی فرهنگ سازمانی در حل تعارض بین فردی مدیران مدارس شهر تبریز
الموضوعات :جعفر بهادری خسروشاهی 1 , رامین حبیبی کلیبر 2
1 - مدرس دانشگاه پیام نور مرکز تبریز
2 - هیأت علمی گروه روانشناسی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
الکلمات المفتاحية: فرهنگ سازمانی, مدیران, حل تعارض بین فردی, مدل علی,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر تبیین مدل علی فرهنگ سازمانی در حل تعارض بین فردی مدیران مدارس شهر تبریز بود. روش پژوهش در قالب مدل علی و به روش تحلیل مسیر بود. جامعه آماری کلیه مدیران مدارس شهر تبریز در سال تحصیلی 96-1395 بودند که تعداد آنها بر اساس آمار ارایه شده توسط سازمان مذکور 140 نفر بودکه از این میان تعداد 97 نفر به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای و با استفاده از فرمول کوکران انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای فرهنگ سازمانی کامرون و کویین (2006) و شیوه مقابله حل تعارض رحیم (1995) استفاده شد. پایایی و روایی این پرسشنامهها مورد تأیید قرار گرفته است. برای تجزیه تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر و با استفاده از نرمافزار SPSS.21 استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که اثر فرهنگ سازمانی بر حل تعارض مصالحهگرانه، مهربانانه و همراهانه مثبت و معنادار (05/0>P) و بر حل تعارض سلطهگرانه منفی و معنادار (05/0>P) است. همچنین اثر فرهنگ سازمانی بر حل تعارض اجتنابی منفی و غیرمعنادار است (01/0<P). بنابراین توجه به فرهنگ سازمانی مدیران می-توان باعث کاهش حل تعارض در آنها شود.
_||_