شناسایی مولفه های دخیل در فرایند عدالت آموزشی در بانک مسکن
الموضوعات :محبوبه وهاب 1 , محمد نقی ایمانی 2 , ابوالقاسم دلخوش کسمایی 3
1 - دانشجوی دکتری گروه مدیریت آموزشی، واحد دماوند، دانشگاه آزاد اسلامی دماوند، ایران
2 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و مشاوره، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران(نویسنده مسئول(mohamadnaghimani@gmail.com
3 - استادیار، مدیریت دولتی گرایش منابع انسانی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم انتظامی
الکلمات المفتاحية: رضایت شغلی, عدالت آموزشی, اشتیاق شغلی و عملکرد شغلی,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر، شناسایی مولفه های فرایند عدالت آموزشی در سازمان بانک مسکن بود. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نوع داده، کیفی بود. جامعۀ آماری پژوهش، شامل 194نفر از خبرگان و صاحبنظران صنعت بانکداری بود که با نمونه گیری غیر تصادفی هدفمند، انتخاب شدند. تعداد نمونه انتخاب شده، 23 نفر بود. ابزار مورد استفاده در این پژوهش شامل اسناد و مرور کتابخانه ای و مصاحبههای نیمهساختار یافته بود. برای سنجش روایی، از روش تثلیت (مثلث سازی) برای سنجش روایی استفاده شد و برای محاسبه پایایی از روش باز آزمون استفاده شد که مورد تایید قرار گرفتند. روش تحلیل دادهها، کدگذاری نظری برگرفته از روش نظریهپردازی داده بنیاد بود. نتایج حاصل از پژوهش نشان دادند که مؤلفههای تشکیل دهنده عدالت آموزشی در بانک مسکن شامل؛ مؤلفه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اخلاقی، تکنولوژیکی و همچنین، مؤلفههای تاثیرگذار بر عدالت آموزشی شامل؛ اخلاقمداری، صلاحیت حرفهای، برنامهریزی و ساختار سازمانی بودند. علاوه بر این، مؤلفه های اثرپذیر از واکاوی عدالت آموزشی شامل، مؤلفههای رضایت شغلی، اشتیاق شغلی و عملکرد شغلی بود.
_||_