رابطه خودنظم دهی تحصیلی و مسئولیت پذیری با اضطراب امتحان دانش آموزان دختر
الموضوعات :عباسعلی حسین خانزاده 1 , محبوبه طاهر 2 , سیده زهرا سیدنوری 3 , زهره حبیبی 4 , فاطمه بهزادفر 5
1 - گروه روانشناسی دانشگاه گیلان-دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی
2 - استادیار گروه روانشناسی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران
3 - کارشناس ارشد روانشناسی دانشگاه گیلان، رشت، ایران
4 - کارشناس ارشد روانشناسی دانشگاه گیلان، رشت، ایران
5 - کارشناس ارشد روانشناسی دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات گیلان، رشت، ایران
الکلمات المفتاحية: اضطراب امتحان, دانش آموزان دختر, مسئولیت پذیری, خودنظم دهی تحصیلی,
ملخص المقالة :
اضطراب امتحان حالت تنشی است که می تواند به کاهش عملکرد تحصیلی، ضعف در یادگیری، و کاهش سطح نمره های درسی منجر گردد. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه خودنظم دهی تحصیلی و مسئولیت پذیری با اضطراب امتحان در دانش آموزان دختر دبیرستانی انجام شد. طرح پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان دختر شهرستان رشت در سال تحصیلی 94-1393 بود که از میان آنها نمونه ای به حجم 128 نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند و به مقیاس های خودنظم دهی تحصیلی (کانل و ریان، 1389) و اضطراب امتحان (ابوالقاسمی و همکاران، 1375) پاسخ دادند. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین اضطراب امتحان با نمره کل خودنظم دهی تحصیلی و خرده مقیاس-های خودنظم دهی درونی و انگیزش درونی رابطه منفی و با خرده مقیاس خودنظم دهی بیرونی رابطه مثبت وجود دارد (05/0>p). همچنین نتایج نشان داد که بین اضطراب امتحان با خرده مقیاس های احساس امنیت، حرمت خود، احساس تعلق، و مسئولیت پذیری (تعهد درونی) رابطه منفی وجود دارد (05/0>p). نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد از میان متغیرهای پیشبین خرده مقیاس های مسئولیت-پذیری (تعهد درونی)، خودنظم دهی درونی و انگیزش درونی می توانند به طور سلسلهمراتبی 35 درصد از تغییرات اضطراب امتحان در دانش آموزان دختر را به طور معنادار پیشبینی کنند. بنابراین می توان نتیجه گرفت که با تقویت خودنظم دهی تحصیلی و مسئولیت پذیری می توان اضطراب امتحان را مدیریت کرد.
_||_