مقایسه کنترل هدفمند و پردازش هیجانی در دانش آموزان با و بدون ناتوانی های یادگیری
الموضوعات :سمیه تکلوی 1 , مریم زکی زاده 2
1 - عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل
2 - کارشناس ارشد روان شناسی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل
الکلمات المفتاحية: ناتوانی یادگیری, کنترل هدفمند, پردازش هیجانی,
ملخص المقالة :
هدف از این پژوهش، مقایسه کنترل هدفمند و پردازش هیجانی در دانش آموزان با و بدون ناتوانی های یادگیری بود. روش پژوهش علی –مقایسه ای بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان مقطع ابتدایی شهرستان گرمی بود( 2300 = N). نمونه پژوهش(40 دانش آموز با ناتوانی یادگیری، 40 دانش آموز بدون ناتوانی یادگیری) با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شد. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه های کنترل هدفمند و مقیاس پردازش هیجانی استفاده شد. داده ها با استفاده از آزمون t مستقل و تحلیل واریانس چند متغییره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. فرضیه تحقیق حاضر این بود که "دانش آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری در کنترل هدفمند و پردازش هیجانی تفاوت دارند" . یافته های پژوهش نشان داد که در کنترل هدفمند و پردازش هیجانی بین دانش آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری تفاوت معنی داری وجود دارد. این نتایج مبین وجود نارسایی هایی در کنترل هدفمند و پردازش هیجانی در دانش آموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری بوده و نیازمند تدوین برنامه هایی برای ارتقاء این متغیرها در دانش آموزان دارای ناتوانی یادگیری می باشد.
_||_