پیشبینی افسردگی براساس راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در دانشآموزان دختر پایهی پنجم و ششم ابتدایی
الموضوعات :فرزانه سلیمی 1 , ایلناز سجادیان 2
1 - دانش اموخته دانشگاه ازاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان)
2 - عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان(خوراسگان)
الکلمات المفتاحية: افسردگی, دانشآموزان دختر, تنظیم شناختی هیجان,
ملخص المقالة :
هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطهی راهبردهای تنظیم شناختی هیجان با افسردگی در دانشآموزان دختر پایهی پنجم و ششم ابتدایی در شهر اصفهان در سال تحصیلی 93-94 بود. روش پژوهش توصیفی، از نوع همبستگی و جامعهی پژوهش شامل کلیهی دانشآموزان دختر پایهی پنجم و ششم مقطع دبستان در شهر اصفهان بود که بر اساس جدول کوهن و همکاران (2000)، 380 دانشآموز به شیوهی نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامهی تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی و کرایج (2006) و افسردگی کواکس (1992) گردآوری و با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد بین راهبردهای مثبت تنظیم شناختی هیجان (پذیرش، تمرکز مجدد مثبت، تمرکز مجدد بر برنامهریزی، ارزیابی مجدد مثبت، کنار آمدن با دیدگاه) با افسردگی رابطهی منفی معنادار و بین راهبردهای منفی تنظیم شناختی هیجان (سرزنش خود، نشخوار فکری و فاجعهسازی) با افسردگی رابطهی مثبت معنادار وجود داشت (05/0P<). نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیری به شیوهی گام به گام نشان داد ارزیابی مجدد مثبت، 10 درصد از واریانس افسردگی (10/0=R2)، نشخوار فکری، 6/9 درصد از واریانس افسردگی (6/9=R2) و پذیرش، 2/2 درصد از واریانس افسردگی (038/0=R2) را تبیین میکند. از یافتههای پژوهش استنباط میشود که راهبردهای تنظیم شناختی هیجان از عوامل مؤثر در تبیین افسردگی است و در مداخلات درمانی باید به آن توجه شود.
_||_