ﺑﺮرﺳﯽ ﺗﺎﺛﯿﺮﺑﻌﺪ مسافت ﮔﺮدﺷﮕﺮان ﺑﺮ ﺗﻘﺎﺿﺎی ﮔﺮدﺷﮕﺮی خارجی در شهر مشهد
الموضوعات :فاطمه رحمانی 1 , مریم رسول زاده 2 , علی رهنما 3
1 - هیات علمی گروه اقتصاد گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی
2 - پژوهشگر گروه اقتصاد گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی
3 - پژوهشگر گروه اقتصاد گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی
الکلمات المفتاحية: تقاضای گردشگری, مشهد, گردشگری خارجی, کشش قیمتی تقاضا, بعد مسافت,
ملخص المقالة :
گردشگری نقش مهمی در اقتصاد جوامع ایفا می کند و شناسایی تقاضای آن، به تصمیم گیری های توسعه اقتصادی کمک فراوانی می نماید. شهر مشهد سالانه پذیرای تعداد زیادی از گردشگران خارجی می باشد که بررسی مسائل مربوط به تقاضای این قشر می تواند باعث سیاستگذاریهای مناسب در جهت ارتقا اقتصادی شهر مشهد گردد. هدف این پژوهش ﺑﺮرﺳﯽ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﺑﻌﺪ مسافت ﮔﺮدﺷﮕﺮان ﺑﺮ ﺗﻘﺎﺿﺎی ﮔﺮدﺷﮕﺮی خارجی در شهر مشهد می باشد. اطلاعات استفاده شده در این تحقیق از نوع مقطعی بوده که شامل 270 خانواده گردشگر خارجی است که در سال 1398 حداقل به مدت یک شب در شهر مشهد اقامت داشته اند. نمونه مورد مطالعه در این تحقق بصورت نمونه گیری تصادفی طبقه بندی شده انتخاب شد و اطلاعات مورد نیاز از طریق مصاحبه شفاهی با سرپرست خانوار گردشگران و تکمیل پرسشنامه جمع آوری گردید. با استفاده از مدلAIDS ، کشش های درآمدی و قیمتی برای 6 کالای غذا، اقامت، حمل و نقل، تفریح ، خرید و سوغات محاسبه گردیده و تاثیر بعد مسافت در سفر، برتقاضای کالاهای گردشگری در شهر مشهد بررسی گردید. نتایج نشان داد در مدل مربوط به اقامت، اگر قیمت سایر موارد به غیر از اقامت در هزینه خانوار (غذا، تفریح و سوغات) و نسبت کل هزینه سفر خانوار به شاخص قیمت ها افزایش یابد؛ سهم اقامت در هزینه خانوار کاهش می یابد. در مدل دوم؛ اگر قیمت اقامت، حمل و نقل، تفریح و سوغات و نسبت کل هزینه خانوار به شاخص قیمت ها افزایش یابد، سهم غذا در هزینه خانوار کاهش می یابد. در سایر مدل ها نیز اگر قیمت سایر موارد تشکیل دهنده هزینه سفر گردشگر و نسبت کل هزینه های خانوار به شاخص قیمت ها افزایش یابد، سهم هزینه مورد نظر در متغیر وابسته کاهش می یابد.