بررسی محتوای دروس علوم تجربی دوره راهنمایی درحوزه آموزش حفاظت ازمحیط زیست
الموضوعات :افشین عابدی 1 , زهرا لبادی 2 , ایرج ساعی ارسی 3
1 - af.ab179@yahoo.com، 1 دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی- واحد علوم تحقیقات-
2 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرج -گروه مدیریت وبرنامه ریزی آموزشی - واحد علوم تحقیقات البرز- کرج- ایران:
zahra.labadi@kiau.ac.ir
3 - saiearasi@gmail.com 3 استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر - گروه جامعه شناسی - واحد علوم تحقیقات البرز- کرج- ایران
الکلمات المفتاحية: علوم, محیط زیست, نگرش زیست محیطی, تحلیل محتوا, آموزش محیط زیست.مهارت های زیست محیطی,
ملخص المقالة :
چکیده:هدف ازپژوهش: بررسی محتوای دروس علوم تجربی دوره راهنمایی درحوزه آموزشحفاظت ازمحیط زیست از دیدگاه متخصصان و کارشناسان آموزشی است. روش تحقیق توصیفی –تحلیلی است. جامعه ی آماری پژوهش ، شامل متخصصان ، کارشناسان علوم تجربی آموزش وپرورش منطقه 15 تهران می باشد که تعداد آن ها 50 نفرند. حجم نمونه با جامعه آماری برابر استوبه دلیل قلّت افراد نمونه گیری انجام نشده است.ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته براساسشامل ) WEHAB بیانیه اجلاس جهانی ژوهانسبورگ ( 2003 ) مقوله های محیط زیست در واژهپنج مقوله آب – انرژی – بهداشت – کشاورزی – تنوع زیستی ) است که در کتاب علوم تجربی پایهaf.ab179@yahoo.com، 1 دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی- واحد علوم تحقیقات- البرز2 استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرج -گروه مدیریت وبرنامه ریزی آموزشی - واحد علوم تحقیقات البرز- کرج- ایران:zahra.labadi@kiau.ac.irsaiearasi@gmail.com 3 استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر - گروه جامعه شناسی - واحد علوم تحقیقات البرز- کرج- ایران98 / بررسی محتوای دروس علوم تجربی دوره راهنمایی درحوزه آموزش حفاظت ازمحیط زیستهفتم تعداد هر مقوله محیط زیست به صورت (آب 24 مورد- انرژی 23 مورد-بهداشت 11 –کشاورزی10 مورد – تنوع زیستی 37 مورد) می باشد روایی ابزار از نوع صوری و محتوایی از نظر کارشناسان و0 محاسبه گردید.همچنین تحلیل محتوای توصیفی / پایایی آن با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ 88مقولات پنج گانه کتاب علوم تجربی پایه هفتم متوسطه دوره اول. تجزیه و تحلیل داده ها با استفادهتک نمونه تحلیل شد .یافته هاو نتایج : t از آمار توصیفی (فراوانی ، درصد )و آمار استنباطی و آزموناز نظر متخصصان و کارشناسان آموزشی ، میزان محتوای زیست محیطی در حوزه ی آموزش زیستمحیطی در پنج مقوله ی (آب – انرژی- بهداشت – کشاورزی- تنوع زیسنی) در سه حیطه یشناختی ، نگرشی و روانی – حرکتی در کتاب علوم تجربی پایه هفتم مطلوب است .کلیدواژه ها: تحلیل محتوا، محیط زیست، علوم، نگرش زیست محیطی، آموزش محیطزیست.مهارت های زیست محیطی