مقایسه میزان بالندگی و بهرهوری سازمانی، معلمان مدارس استثنایی و عادی استان البرز
الموضوعات :رمضان جهانیان 1 , داود رجبلو 2
1 - 1- دانشیار، دانشکدة روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحدکرج، کرج، ایران (نویسنده مسئول)
2 - 2- دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکدة روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحدکرج، کرج، ایران
الکلمات المفتاحية: معلمان, مدارس استثنایی, کلید واژه: بالندگی سازمانی, بهرهوری سازمانی,
ملخص المقالة :
چکیده: هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی و مقایسه بالندگی و بهرهوری سازمانی در بین معلمان مدارس استثنایی (ویژه) و عادی استان البرز است. از این رو، از جامعه مورد نظر شامل تمامی معلمان مدارس استان البرز، به روش نمونهگیری تصادفی و با استفاده از فرمول کوکران تعداد 168 نفر از معلمان مدارس استثنایی و 291 نفر از معلمان مدارس عادی به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه بالندگی سازمانی اسپایدر و پرسشنامه بهرهوری ملکشاهی و مسعودی استفاده شد. نتایج نشان داد که میان بالندگی و بهرهوری سازمانی معلمان مدارس استثنایی رابطه معناداری وجود دارد(p<0/01).از طرف دیگر، میان بهرهوری معلمان مدارس عادی و استثنایی تفاوت معناداری وجود دارد(p<0/05). و در نهایت میان بالندگی سازمانی معلمان مدارس استثنایی و عادی تفاوت معناداری دیده نشد(p>0/05). با توجه به اهمیت نیروی انسانی برای ارتقای سطح بهرهوری و اهمیت این امر در معلمان مدارس ویژه به نظر میرسد که آموزش و پرورش استثنایی بایستی با ارائه راهکارهایی همچون برگزاری دوره های ضمن خدمت، افزایش حقوق و سایر مولفه ها در بالا بردن انگیزه این گروه از معلمان گام مهمی را بردارد. کلید واژه: بالندگی سازمانی، بهرهوری سازمانی، معلمان، مدارس استثنایی