بررسی وضعیت هوش اخلاقی و ابعاد و مؤلف ههای آن در دانشجویان (مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاه خوارزمی)
الموضوعات :
رمضان جهانیان
1
(
استادیار گروه مدیریت آموزشی ، دانشکده روانشناسی ، واحد علوم و تحقیقات البرز، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج،
کرج، ایران( نویسنده مسئول).
)
ایرج ساعی ارسی
2
(
استادیار گروه علوم اجتماعی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر، ابهر، ایران.
saiearasi@gmail.com
)
مونا طیبا
3
(
دانش آموخته ی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات البرز .
)
الکلمات المفتاحية: دانشجویان, دانشگاه, واژگان کلیدی: هوش اخلاقی,
ملخص المقالة :
چکیدههدف: بررسی وضعیت هوش اخلاقی و ابعاد و مؤلف ههای آن در دانشجویان کارشناسی ارشد رشتهعلوم تربیتی دانشگاه خوارزمی است.روش: پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است . جامعه آماری 220 نفر از دانشجویانکارشناسی ارشد رشته علوم تربیتی دانشگاه خوارزمی که تعداد 140 نفر به عنوان حجم نمونه آماری بااستفاده از فرمول کوکران و به صورت نمونه گیری سیستماتیک انتخاب شدند. برای سنجش کیفیتزندگی از پرسشنامه استانداردسازمان جهانی بهداشت سال( 1998 ) استفاده شد . و برای سنجش هوشاخلاقی از پرسشنامه استاندارد لنیک،کیل و جوردن ( 2011 ) استفاده گردید.یافته ها: نتایج آزمون فرید من نیز نشان داد بین مؤلفه های هوش اخلاقی تفاوت معنی داری وجوددارد.نتایج آزمون همبستگی بر رابطه مثبت و معناداری میان سن و هوش اخلاقی دلالت داشت. وهمچنین نتایج آزمون آنالیز واریانس یک راهه میزان هوش اخلاقی گروه های مختلف تحصیلی ( مدرکبرای گروه های مستقل نشان داد که میزان هوش t تحصیلی ) تفاوت معناداری دارد. نتایج آزموناخلاقی دانشجویان متأهل بیش از دانشجویان مجرد است.نتیجه گیری: نتایج نشان داد که مؤلفه های هوش اخلاقی در بین دانشجویان در حد بالایمتوسط است.واژگان کلیدی: هوش اخلاقی، دانشجویان، دانشگاه.