ارتقاء کیفیت خدمات درمانی در بیمارستان با بکارگیری QFD و کاردینال
الموضوعات :
1 - دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه آزاد شیراز دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی
2 - دانشیار گروه مدیریت صنعتی - دانشگاه آزاد شیراز
الکلمات المفتاحية: گسترش کیفیت عملکرد کیفیت خدمات درمانی مدل کاردینال گروه اسمی,
ملخص المقالة :
روش گسترش کیفیت عملکرد یکی از موثرترین ابزارهای طراحی و بهبود کیفیت است که به منظور تأمین نیازهای مشتری و افزایش رضایت وی از محصول یا خدمت مورد نظر به کار برده میشود. هدف کلی این تحقیق بکارگیری تکنیک توسعه عملکرد کیفی جهت ارتقا کیفیت خدمات درمانی در بیمارستان میباشد اگرچه فرآیند کامل گسترش کیفیت عملکرد دارای چهار فاز است، اما در این مطالعه به فاز خانه کیفیت به عنوان فاز بنیادی فرآیند بسنده شد. در این تحقیق ابتدا، انتظارات و خواسته های بیماران از خدمات بخش اورژانس با استفاده از مصاحبه با ،بیماران خبرگان و مطالعات کتابخانهای تعیین شد سپس پرسشنامه ای از خواسته ها طراحی و پس از تائید روائی آن به کمک خبرگان بین مراجعین توزیع شد و به کمک آلفای کرونباخ پایائی آن برابر با 792/ 0 محاسبه شد. سپس به رتبه بندی خواسته ها به کمک ،خبرگان و وزن دهی آنها بکمک مدل کاردینال پرداختیم. این مدل از رتبه بندی گزینه ها استفاده میکند همچنین جمع آوری اطلاعات در این روش نسبت به دیگر روشها چون تحلیل آنالیز سلسله مراتبی بسیار راحتتر و دقیقتر انجام میگیرد در مرحله بعد به کمک تکنیک گروه اسمی الزامات فنی تعیین شدند سپس به تکمیل ماتریس خانه کیفیت با توجه به خواسته ها و الزامات فنی پرداختیم که مهمترین خواسته های فنی استخدام پرسنل ماهر و ایجاد رشته مربوطه در دانشگاه علوم پزشکی میباشد