بررسی اثرات محرکهای محیطی فروشگاه بر پاس خهای و رفتاری مشتریان (PAD) غیرکلامی
الموضوعات :داود نوروزی گرمی 1 , الهام فریدچهر 2 , نادر غریب نواز 3
1 - دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، واحد شهر قدس دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد شهرقدس، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد شهرقدس، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: (PAD) محرک های محیطی, پاسخ های کلامی, پاسخ های غیرکلامی,
ملخص المقالة :
امروزه، محیط فروشگاه به عنوان یک عامل مهم در جذب مشتری بوده که می تواند خرید را به یکتجربه خوشایند برای مشتریان تبدیل کند. در این تحقیق فرآیندی را که به وسیله آن محرکهایشامل احساس خوشایندی، برانگیختگی و تسلط و چیرگی (PAD) محیطی بر پاسخ های غیرکلامیتاثیر گذاشته و در نهایت منجر به انجام /عدم انجام رفتار خرید م یشود بررسی شده است. پژوهشحاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری اطلاعات توصیفی می باشد. جامعه آماری دراین تحقیق کلیه مشتریان هایپرمارکت های سطح شهر تهران می باشد، نمونه آماری این مطالعه شامل 3840 بوده و روایی / نفر است. پایایی پرسشنامه حاضر به روش محاسبه ضریب آلفای کرونباخ به میزان 768ابزار تحقیق نیز با انجام تکنیک تحلیل عاملی تائیدی مورد تائید قرار گرفته است. داده های این پژوهشبا استفاده از مدل معادلات ساختاری داده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصله بیانگر اینواقعیت است که حس خوشایندی و برانگیختگی و تسلط و چیرگی برای انجام رفتار خرید لازم بوده ولیکن کافی نمی باشد. در این میان می بایست متغیرهای میانی و عواملی مانند جنسیت، تحصیلات، سنو ... به نحوی مورد بررسی قرار گیرند که تاثیر مستقیم آنها احراز شود.