ارزیابی تأثیر عوامل مؤثر بر توسعه صادرات در شرکت های کوچک و متوسط
الموضوعات :اسماعیل ابراهیمی 1 , افشین رهنما 2 , سمیه توانازاده 3
1 - استاد یار، عضو هیئت علمی تمام وقت دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر.
2 - دانشجوی دکتری مدیریت بازاریابی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران.
3 - دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی (داخلی)، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین.
الکلمات المفتاحية: اندازه شرکت, توسعه صادرات, کلید واژگان: شرکت های کوچک و متوسط, رقابت در بازار داخلی, بست هبندی کالاها, مهارت مدیر در زبان خارجی, حذف موانع رویه ای,
ملخص المقالة :
چکیده:آنچه در دهه اخیر بیش از پیش نمود پیدا کرده است، بین المللی شدن تجارت و روی آوردنشرکت ها به بازار جهانی است. در این شرایط شرکت ها از طرق مختلف می کوشند تا کالاها و خدماتخود را در سرتاسر دنیا به فروش برسانند و سود خود را حداکثر سازنند. در این میان صادرات یکی ازراهکارهایی است که بیشترین کاربرد را برای بین المللی شدن شرکت ها داشته است. شرکت ها باصادرات می توانند با کمترین درگیری در فعالیت های محلی، محصول خود را در بازارهای خارجی عرضهکنند.تحقیق حاضر با هدف کلی ارزیابی تأثیر عوامل مؤثر بر توسعه صادرات در شرکت های کوچک ومتوسط استان اردبیل، تلاش دارد تأثیر هر یک از مؤلفه های رقابت در بازار داخلی، اندازه شرکت،بسته بندی کالاها، مهارت مدیر در زبان کشور مقصد و حذف موانع روی های را بر توسعه صادرات رابررسی کند. روش تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه جمع آوری داده ها نوع توصیفی -همبستگی است. جامعه آماری شامل شرکت های فعال در شهرک های صنعتی اردبیل به تعداد 264 کهاز این تعدا با توجه جدول مورگان 157 شرکت به روش تصادفی ساده انتخاب گردید.به منظور جم عآوری داد هها از طریق پرسشنامه استاندارد از تحقیقات قبلی و محقق ساخته کهپس از بررسی روایی محتوا و سازه آن مورد استفاده قرار گرفت. و برای پایایی پرسشنامه از آلفایکرونباخ که اعداد بدست آمده بالای 0.7 بود استفاده شد و برای تحلیل داده ها و آزمون فرضیات مدلمعادلات ساختاری مورد استفاده قرار گرفت. در نهایت از طریق تحلیل عاملی تأییدی مدل مفهومیتحقیق نشان داد که رقابت در بازار داخلی، اندازه شرکت، بسته بندی کالاها، مهارت مدیری در زبانخارجی و حذف موانع رویه ای بر توسعه صادرات معنی دار بوده و تأثیر مثبت دارد.کلید واژگان: شرکت های کوچک و متوسط، رقابت در بازار داخلی، اندازه شرکت، بست هبندی کالاها،مهارت مدیر در زبان خارجی، حذف موانع رویه ای، توسعه صادرات