بررسی اثر بخشی دوره های آموزشی مهارت های هفت گانۀ کامپیوتری بر عملکرد کارکنان ستادی و اجرائی شهرداری شهر شهریار و اندیشه
الموضوعات :مهدیه ویشلقی 1 , جمشید صالحی صدقیانی 2
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطبایی
2 - استادگروه مدیریت-دانشگاه علامه طباطبایی–دانشکده مدیریت و حسابداری
الکلمات المفتاحية: عملکرد کارکنان, واژگان کلیدی:دوره های آموزشیICDL, اثر بخشی آموزش,
ملخص المقالة :
مبحث آموزشICDLدر سال های اخیر به عنوان کاربرد های مهم فناوری جدیـد اطلاعـاتو ارتباطات در جهان و ایران مطرح بوده است.امروزه اکثر سازمان ها دوره های آموزشـی متعـددی رادر مراکز آموزشی خود و یا مراکز آموزش موجود در داخل و یا خارج از کشور برای توسـعه کارکنـانخود درزمینه آموزش های فناوری اطلاعات و تکنولوژی های جدید در این زمینه برگـزار مـی کننـدپس باید پذیرفت که جامعه جهانی به سویی کشیده می شود که این نوع آمـوزش را امـری ضـروریساخته است.انجام فرآیند آموزش وبهسازی ازفعالیتهای ضروری وپی گیری برای تطبیق نیروی انسـانیبا شرایط متغیر سازمان ومحیط می باشد وآموزش ابزاری است که به وسیله فنون وروش های مختلـفمدیران را در اداره سازمان ها یاری میرساند،ایجاد یک نظام اداری مطلوب ومنا سب تا اندازه زیادی بـهکمک آموزش وارتقاء توانمندی های نیروی انسانی امکان پذیر است.بنابراین پـژوهشحاضـربه بررسـیاثر بخشی دوره های آموزشیICDLبرعملکردکارکنان سـتادی و اجرائـی شـاغل درشـهرداری شـهرشهریار و اندیشه می پردازد.روش پژوهش حاضر توصیفی و از نـوع علّـی-مقایسـه ای اسـت، جامعـهآماری کلیه کارکنان ستادی و اجرائی شاغل در شهرداری شهر شهریار و اندیشه)420نفر(مـی باشـدحجم نمونه به روش تصادفی112نفر)80نفر از شهریار،32نفـر از اندیشـه(انتخـاب گردیـده اسـت،ابزار پژوهش پرسشنامه ساخته محقق بوده واعتبار پرسشنامه از طریق خبرگان،استاد راهنما و اساتیددیگر و پایائی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ96/0تعیینگردیده است.نتایج پـژوهش نشـانداد که عملکرد کارکنان آموزش دیده متفاوت از کارکنان آموزش ندیده می باشد و دورههای آموزشـیICDLبه طور اثربخشی بر عملکرد کارکنان تاثیر گذاشته است.