بررسی نقش میانجی معنویت سازمانی در ارتباط بین توانمندسازی روانشناختی و بروز رفتارهای کارآفرینانه مورد مطالعه شرکت ماموت
الموضوعات :علیرضا کوشکی 1 , اسماعیل اسدی 2 , علیرضا مسلمی 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطبایی
2 - دانشجوی دکتری مدیریت دولتی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی
3 - دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروز کوه
الکلمات المفتاحية: معنویت, توانمندسازی توانمندسازی روان شناختی کارآفرینی رفتارهای کارآفرینانه, معنویت کاری,
ملخص المقالة :
تاثیر توانمندسازی روانشناختی بر کارایی و اثر بخشی مدیریتی و سازمانی بر کسی پوشیده نیست. از سویی دیگر به نظر بسیاری از محققان و نظریه پردازان نقش افراد کارآفرین در سازمانها قابل توجه بوده و چنانچه شرایطی فراهم شود که کارکنان بتوانند رفتارهای کارآفرینانه را در سازمان بروز دهند و به نتیجه برسانند، می تواند نوید بخش دستیابی به سازمانی کارآفرین باشد و مزایای معنویت کاری مواردی از قبیل افزایش خلاقیت، افزایش صداقت و اعتماد افزایش تعهد سازمانی بهبود نگرشهای شغلی کارکنان همچون افزایش رضایت شغلی مشارکت شغلی و ... میباشد و همه این مزایا به صورت مستقیم و غیر مستقیم باعث بهبود عملکرد و اثر بخشی سازمانی می.شوند این مقاله به بررسی تأثیر ابعاد توانمندسازی روان شناختی و معنویت کاری بر بروز رفتارهای کارآفرینانه در شرکت ماموت پرداخته است. بر اساس مدل مفهومی به دست آمده از ترکیب سه متغیر توانمندسازی روان شناختی معنویت کاری و بروز رفتارهای کارآفرینانه، شش فرضیه تدوین و در انتها نیز مدل تحقیق بر اساس تحلیل مسیر آزمون شد. یافته های تحقیق نشان میدهد که بین سه متغیر مورد بررسی در این پژوهش رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.